افزایش باروری زنان با استفاده از عناصر ریز


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. هنگام مواجهه با ناباروری ، نمی توانید عوامل زیادی مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره را کنترل کنید. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که با غذا یا مکمل ها به دست می آیند ، می توانند در درمان ناباروری مثر باشند.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر انسانی متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در ابتدای راه است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری زنان مورد استفاده قرار می گیرند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. بررسی 2018 نشان داد که در حالی که LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. اعتقاد بر این است که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که جایگزینی LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین B غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، افزایش مصرف ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با افزایش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و اسید فولیک ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق قانع کننده ای وجود ندارد که کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از مواد معدنی کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ روزانه 1000 میلی گرم است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از غذاهایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل های غذایی کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه هنگام استفاده از IVF. مطالعه ای که در سال 2018 تأیید شد ، نشان داد که استفاده از مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار دارند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایینی از ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS نشان داد. ویتامین D نقش اساسی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین مطالعه کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل اسید فولیک قبل از بارداری شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت باروری بیشتر و کاهش نقص لوله عصبی نوزاد دارد. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری از 400 تا 800 میکروگرم مکمل اسید فولیک استفاده کنند.

اهن

ناباروری به دلیل اختلال تخمک گذاری (یک مانع بالقوه برای باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا مکمل آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

این به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. هنگام مطالعه الگوهای رژیم غذایی ، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بالاتر ارتباط دارد. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید ، ممکن است مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. بر اساس یک مطالعه در سال 2015 ، کمبود سلنیوم ممکن است یکی از عوامل سقط جنین باشد. یک مطالعه معتبر از سال 2019 نشان داد که سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکول در اطراف تخمک های زن کمک کند. RDA سلنیوم برای بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. توصیه می شود زنان به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم واسه
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید