ژن های شما ممکن است بر میزان میوه، ماهی یا نمکی که می خورید تأثیر بگذارد


انتخاب میوه به جای سایر تنقلات ممکن است در ژن شما باشد

Alvarez/E+/Anja Burgar/Getty Images

چه هوس غذاهای شور داشته باشید یا میوه بخورید، ژن های شما ممکن است بر انتخاب غذایی شما تأثیر بگذارد. به دست آوردن درک بهتر از اینکه چگونه این تفاوت در افراد مختلف متفاوت است، می تواند روزی منجر به برنامه های غذایی سفارشی شود که به افراد کمک می کند تا با در نظر گرفتن ترجیحات ژنتیکی خود، انتخاب های مغذی داشته باشند.

جوآن کول از دانشگاه کلرادو می‌گوید: «مصرف رژیم تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر – مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، فرهنگ و تشخیص بیماری – است که جدا کردن مؤلفه‌های ژنتیکی مستقیم از مؤلفه‌های ژنتیکی محیطی یا غیرمستقیم، من را مجذوب خود کرد».

کول و همکارانش قبلاً 814 منطقه را در ژنوم انسان شناسایی کرده بودند که با جنبه های مختلف رژیم غذایی فرد مرتبط است، از جمله میزان میوه، سبزیجات، گوشت و ماهی که مصرف می کند.

این تیم می خواست بهتر بفهمد که آیا این مناطق به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر انتخاب غذای افراد تأثیر می گذارد. کول می‌گوید: «برای مثال، ژن‌هایی که بر خطر دیابت تأثیر می‌گذارند ممکن است به دلیل تغییرات مدیریت بیماری، مانند خوردن قند کمتر، و نه به این دلیل که این ژن مستقیماً بر رفتار غذایی افراد تأثیر می‌گذارد، با مصرف رژیم غذایی مرتبط باشد.»

محققان یک مطالعه به اصطلاح ارتباط گسترده پدیده را برای 814 منطقه انجام دادند. این شامل گرفتن یک نوع ژنتیکی و اسکن آن برای ویژگی‌های خاص است – مانند ترجیحات طعم، عادات غذایی و شرایط سلامتی. – برای دیدن اینکه آیا انجمنی وجود دارد یا خیر. هر منطقه برای بیش از 4000 صفت با استفاده از داده های حدود 500000 شرکت کننده در مطالعه Biobank انگلستان اسکن شد.

از این رو، محققان 481 منطقه را در ژنوم شناسایی کردند که به نظر می رسد مستقیماً بر دریافت رژیم غذایی از طریق درک طعم و ترجیحات تأثیر می گذارد. این کار در Nutrition 2023، نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در بوستون، ماساچوست ارائه شد. برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که بیشتر تحت تاثیر این ژن ها هستند عبارتند از نمک، آب، ماهی، الکل و میوه.

کول می‌گوید: «مصرف‌کنندگان طعم را به‌عنوان محرک اصلی انتخاب غذا گزارش می‌کنند، بنابراین، شناسایی اینکه چگونه افراد مختلف طعم‌های مختلف را تجربه می‌کنند، ممکن است کلید تغذیه شخصی‌شده برای بهبود تغذیه سالم باشد».

من اکنون روی شناسایی این ژن‌های حسی درگیر در رژیم غذایی تمرکز می‌کنم و درک می‌کنم که چگونه افراد مختلف با نسخه‌های ژنی متفاوت این گیرنده‌های طعم و بوی، لذت و پاداش متفاوتی در مغز دارند. هدف این است که غذا خوردن سالم‌تر برای افراد مختلف آسان‌تر شود و من فکر می‌کنم طعم کلیدی است.»

موضوعات: