پیش بینی می شود جهان برای اولین بار در سال 2024 از حد 1.5 درجه سانتی گراد عبور کند


آتش سوزی در تنترفیلد، نیو ساوت ولز، استرالیا، در 1 نوامبر - نمونه ای بالقوه از شرایط آب و هوایی شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی

آتش سوزی در تنترفیلد، نیو ساوت ولز، استرالیا، در 1 نوامبر – یک نتیجه احتمالی آب و هوای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی

آسوشیتدپرس استرالیا/آلامی

بر اساس پیش‌بینی اداره هواشناسی بریتانیا، سال آینده می‌تواند اولین سالی باشد که میانگین دمای سطح زمین بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن باشد.

نیک دانستون در اداره هواشناسی، که سرویس ملی هواشناسی کشور است، می‌گوید: «برای اولین بار، ما یک شانس معقول سالانه را به طور موقت بیش از 1.5 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌کنیم.

در سال 2015، مقامات سراسر جهان در نشستی در پاریس موافقت کردند که سعی کنند از دمای جهانی بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن جلوگیری کنند. دانستون می گوید: «تجاوز موقت از 1.5 درجه سانتیگراد به معنای نقض توافقنامه پاریس نیست. اما اولین سال بالای 1.5 درجه سانتیگراد قطعا نقطه عطفی در تاریخ آب و هوا خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، 27 درصد احتمال وجود دارد که سال 2024 از 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای 1850 تا 1900 فراتر رود. دانستون می‌گوید: «اما من این عدد را به معنای واقعی کلمه نمی‌دانم. “شانس می تواند بالاتر باشد.” این به این دلیل است که سال 2023 به دلایلی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است، بسیار گرمتر از پیش‌بینی‌شده توسط Met Office بود.

دانستون می گوید، برای هر یک از 10 سال قبل از 2023، میانگین دمای سطح زمین در محدوده پیش بینی شده توسط اداره هواشناسی در ابتدای سال بوده است. اما برای سال بی سابقه 2023، میانگین از ژانویه تا اکتبر 1.4 درجه سانتیگراد است که بالاتر از پیش بینی 1.1 تا 1.3 درجه سانتیگراد در پایان سال 2022 است.

دانستون می‌گوید این می‌تواند تا حدی به دلیل قوی‌تر شدن ال نینوی مداوم از حد انتظار باشد. در جریان ال نینو، بادهای متحول آبهای گرم را در سراسر اقیانوس آرام پخش کرد و به طور موقت جو را گرم کرد.

فوران سال 2022 یک آتشفشان غوطه ور در تونگا نیز بخار آب زیادی را به استراتوسفر تزریق کرد که اثر گرمایی دارد. علاوه بر این، نیمکره جنوبی به طور خاص گرمتر از حد انتظار بوده است، به دلایلی که به طور کامل شناخته نشده است.

دانستون می‌گوید پیش‌بینی برای سال 2024 از سطح مشاهده‌شده کنونی گرمایش شروع می‌شود، اما اگر همان عواملی که سال 2023 را گرم‌تر از حد انتظار می‌کردند همچنان در جریان باشند، می‌تواند دست‌کم‌گرفته باشد. تیم نمی تواند این عوامل را تصحیح کند تا زمانی که از وجود آنها مطمئن شود.

آنچه واضح است این است که روند گرمایش طولانی مدت نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه ای است. در حالی که سال‌های پس از 2024 به دلیل عواملی مانند پایان ال نینو می‌تواند سردتر باشد، تصور می‌شود که میانگین بلندمدت در سال 2030 از 1.5 درجه سانتی‌گراد عبور کند. این تعریف کلی از نقض پاریس است. توافق.

زمانی که صحبت از تک ماه ها به میان می آید، نه سال ها، اولین رکوردی که به بیش از 1.5 درجه سانتی گراد رسید، ژانویه 2016 بود، در آخرین ال نینو قوی. ماه بعد از آن حتی گرمتر بود، با ناهنجاری 1.64 درجه سانتیگراد، که آن را به گرم ترین ماه تا کنون تبدیل کرده است. با این حال، نوامبر امسال ممکن است از آن فراتر رود.

اوایل سال جاری، 17 نوامبر اولین روزی بود که بر اساس داده‌های موقت، این ناهنجاری از 2 درجه سانتی‌گراد فراتر رفت. انتظار می‌رود که میانگین بلندمدت بر اساس روندهای فعلی در حدود دهه 2040 از 2 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

موضوعات: