پودر استنشاقی که راه های هوایی را می پوشاند می تواند عفونت کروناویروس را مسدود کند


ژلی که مجرای تنفسی را می‌پوشاند، از عفونت‌های کروناویروس در موش‌ها و میمون‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین ممکن است علیه انواع جدید در آینده مؤثر باشد.

سلامتی


9 فوریه 2023

SARS-CoV-2 می تواند به انواع جدیدی تبدیل شود که ممکن است از واکسن های موجود فرار کند

SARS-CoV-2 می تواند به انواع جدیدی تبدیل شود که ممکن است از واکسن های موجود فرار کند

Naeblys/Alamy

یک پودر قابل استنشاق که راه های هوایی را با یک ژل محافظ می پوشاند، از عفونت ویروس کرونا در موش ها و میمون ها جلوگیری می کند. ممکن است در برابر هر گونه SARS-CoV-2، از جمله انواع آتی که می توانند برای فرار از واکسن های موجود تکامل یابند، موثر باشد.

واکسن‌ها برای مهار همه‌گیری کووید-۱۹ حیاتی بوده‌اند، اما اثربخشی آنها ممکن است با جهش ویروس کرونا که باعث آن می‌شود کاهش یابد. که چنگ از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و همکارانش به این فکر افتادند که آیا می توانند مانعی برای راه های هوایی ایجاد کنند که به طور موقت ویروس را از ایجاد عفونت مسدود کند. این می تواند از مردم در برابر انواع جدید محافظت کند، در حالی که واکسن های جدید ساخته می شوند یا واکسن های قدیمی به روز می شوند.

ابتدا پودری از ریزذرات پلیمر و ژلاتین ایجاد کردند. هنگامی که استنشاق می شود، وارد مخاط مخاطی مجرای بینی و ریه ها می شود و متورم می شود تا یک لایه ژل تشکیل دهد که نفوذ ویروس را مسدود می کند.

وقتی روی موش‌ها آزمایش شد، ذرات پودر به مدت 8 ساعت در سطوح بالایی در ریه‌های آن‌ها باقی ماند و مانع از ایجاد عفونت با تا 75 درصد بازدهی ویروس شد، بدون هیچ گونه نگرانی ایمنی.

سپس از طریق دستگاه تنفسی به شش میمون سبز آفریقایی داده شد. هشت ساعت بعد، میمون‌ها با سویه اصلی SARS-CoV-2 یا نوع دلتای آن تلقیح شدند که از طریق یک لوله به بینی حیوانات یا به ریه‌های آنها وارد شد.

آزمایش‌هایی که چندین بار در هفته بعد انجام شد نشان داد که بارهای ویروسی میمون‌های تحت درمان – میزان ویروس در بدن – 50 تا 300 برابر کمتر از حیوانات گروه کنترل بود که قبلاً ژل دریافت نکرده بودند. تلقیح ویروسی

به نظر نمی رسد پوشش ژل تنفس را مختل کند یا عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی به دنبال تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای آزمایش این ژل در افراد است. چنگ می‌گوید که می‌توان آن را با استفاده از همان دستگاهی استنشاق کرد که افراد مبتلا به آسم هنگام تجربه علائم از آن استفاده می‌کنند.

چنگ می‌گوید در صورت تایید، پودر استنشاقی ممکن است محافظت کوتاه‌مدتی برای افرادی که وارد مکان‌های شلوغ مانند سوپرمارکت‌ها یا هواپیما می‌شوند، فراهم کند. او می‌گوید: «حتی با یک ماسک N95، ویروس گاهی اوقات می‌تواند راه خود را پیدا کند، بنابراین این می‌تواند یک لایه حفاظتی اضافی باشد».

چنگ می‌گوید در بخش دیگری از این آزمایش، تیم دریافتند که این ژل از آلوده شدن موش‌ها به ویروس‌های عامل آنفولانزا و ذات‌الریه جلوگیری می‌کند و نشان می‌دهد که می‌تواند در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های تنفسی با پتانسیل همه‌گیری محافظت کند.

بیشتر در مورد این موضوعات: