توهم اولتراسوند می تواند دکمه های روی صفحه لمسی را واقعی کند


موج اولتراسوند که برای مدت کوتاهی انگشت شما را از روی یک بشقاب شیشه‌ای خارج می‌کند، می‌تواند این احساس را ایجاد کند که گویی دکمه‌ای را فشار داده‌اید، که می‌تواند برای واقعیت مجازی یا انواع جدید نمایشگرها مفید باشد.

فن آوری


8 فوریه 2023

دست یک زن با استفاده از صفحه نمایش لمسی

به لطف ارتعاشات اولتراسوند، نمایشگرهای لمسی مانند این احساس می‌کنند که دکمه‌های قابل فشار دادن دارند

شاتراستاک/زیابیچ

توهمی که از اولتراسوند برای ایجاد حسی مانند فشار دادن یک دکمه از سونوگرافی استفاده می کند، می تواند برای افزودن ابعاد اضافی به دستگاه های صفحه لمسی استفاده شود.

هنگامی که دکمه ای را با انگشت خود فشار می دهید، پوست آنجا در اثر اصطکاک کشیده می شود و وقتی دکمه رها می شود، اصطکاک کاهش می یابد و پوست شل می شود. بهره‌برداری از این اثر با تغییر ناگهانی اصطکاک سطح با استفاده از امواج فراصوت می‌تواند باعث ایجاد حس متفاوت در اجسام شود، اما مشخص نبود که چگونه این اتفاق افتاده است یا این اثر با چه اطمینانی می‌تواند ایجاد شود.

در حال حاضر، Michaël Wiertlewski از دانشگاه صنعتی دلفت در هلند و همکارانش یک صفحه شیشه ای ساخته اند که می تواند به سرعت اصطکاک آن را تغییر دهد. این کار را با یک محرک انجام می دهد که امواج اولتراسوند را برای ارتعاش صفحه آزاد می کند.

محققان دوربینی را در زیر صفحه نصب کردند تا بررسی کنند که وقتی افراد روی شیشه را فشار می‌دادند چه اتفاقی افتاد و سپس از سونوگرافی برای تأثیرگذاری بر روند کار استفاده کردند. با نگاه کردن به تصاویر متوجه شدیم که استرس وجود دارد [in the form of] انرژی الاستیک، که در هنگام فشار دادن روی یک جسم در پوست ذخیره می شود و ما قادریم آن انرژی را آزاد کنیم. «این رها شدن احساس می‌کند که جسم واقعاً در حال حرکت است.»

اولتراسوند احساس فشار دادن و رها کردن یک دکمه را تقلید می‌کند و با حرکت کوتاه انگشت و کاهش اصطکاک، پوست را شل می‌کند.

این تیم نحوه عملکرد این اثر را روی 12 نفر آزمایش کردند و دریافتند که وقتی اصطکاک به دلیل یک موج اولتراسونیک با طول موج 2 میکرومتر یا بیشتر کاهش می‌یابد، 75 درصد احتمال دارد که احساس کند یک دکمه فشار داده شده است. Wiertlewski می گوید: “ما درک بسیار بهتری از نحوه طراحی این دکمه های مجازی داریم.”

او می گوید که ارتعاش اولتراسونیک با استفاده از یک صفحه شیشه ای نازک عمل می کند که می تواند به عنوان یک لایه دیگر در بالای صفحه نمایش موجود اضافه شود، اما ابتدا به آزمایش بیشتری نیاز است. به عنوان مثال، به نظر می رسد این اثر برای افرادی که پوست بسیار سفت روی انگشتانشان دارند، مانند نوازندگان گیتار، کمتر قابل توجه است.

پاتریک هاگارد از دانشگاه کالج لندن می گوید این فناوری استفاده هوشمندانه از اولتراسوند است که می تواند برای واقعیت مجازی و انواع جدید نمایشگرهای لمسی بسیار مفید باشد. یکی از مشکلات صفحه‌های لمسی این است که تا زمانی که واقعاً نگاه نکنید، نمی‌توانید کاری را که انجام می‌دهید ببینید، در حالی که اکنون اگر بتوانید احساس فشار دادن کلیدهای خاص را مهندسی کنید، ممکن است بتوانید کاری را که انجام می‌دهید احساس کنید.

بیشتر در مورد این موضوعات: