موج گرمای اسپانیا: آیا تغییرات آب و هوایی پشت گرمای بی سابقه در اروپا است؟


غروب خورشید در جزیره گرن کاناریا، اسپانیا، در 26 آوریل

برجا سوارز/رویترز

موج گرمای طوفانی و غیرقابل فصل این هفته جنوب اسپانیا، پرتغال و مراکش را درنوردیده و دمای هوا در برخی مناطق به 40 درجه سانتی گراد (104 درجه فارنهایت) نزدیک شده است. هوای گرم فشارهای اقلیمی بیشتری را بر جنوب اروپا وارد کرده است، که در حال حاضر تحت یک خشکسالی شدید است که تهدیدی برای افزایش قیمت مواد غذایی است. در اینجا آنچه می دانیم در مورد دلیل وقوع گرمای بی سابقه و اینکه چگونه می تواند با تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد، می دانیم.

کدام کشورها رکورد شکسته شده اند؟

در 27 آوریل، اسپانیا گرم ترین دمای ماه آوریل خود را در فرودگاه کوردوبا در جنوب اسپانیا ثبت کرد که طبق سرویس هواشناسی اسپانیا به 38.8 درجه سانتیگراد (101.8 درجه فارنهایت) رسید. این رکورد قبلی 37.4 درجه سانتیگراد (99.3 درجه فارنهایت) را که در آوریل 2011 در مورسیا ثبت شده بود، شکست.

پرتغال همچنین بالاترین دمای تاریخ آوریل خود را با 36.9 درجه سانتیگراد (98.4 درجه فارنهایت) در مورا در مرکز این کشور در همان روز ثبت کرد، در حالی که در مراکش، مراکش، دما به رکورد 41.3 درجه سانتیگراد (106 درجه فارنهایت) رسید. .

طبق گفته اداره هواشناسی بریتانیا، این دماها 10 تا 15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین فصلی است.

چرا این اتفاق می افتد؟

موج گرما توسط توده ای از هوای بسیار گرم که از شمال آفریقا به سمت جنوب اروپا حرکت می کند، همراه با یک سیستم فشار بالا با حرکت آهسته است که بارندگی را سرکوب می کند و آسمان را صاف نگه می دارد و اجازه می دهد گرما ایجاد شود.

خشکسالی مداوم در این کشورها نیز احتمالاً در این امر نقش دارد. خاک های مرطوب با تبخیر شدن آب موجود در آنها، اثر خنک کنندگی ایجاد می کنند. اگر خاک ها خشک باشند، انرژی کمی از خورشید برای تبخیر و تعرق استفاده می شود و تابش خورشیدی بیشتری به عنوان گرم شدن سطح انباشته می شود.

اریش فیشر از ETH زوریخ در سوئیس می گوید خاک های خشک می توانند شدت موج گرما را 2 تا 3 درجه سانتی گراد افزایش دهند. او می گوید: «خشکسالی اساساً تقویت کننده موج گرما است. اما، او خاطرنشان می کند، دیدن این تأثیر در اوایل سال غیرعادی است. او می‌گوید: «معمولاً در این زمان از سال، حتی در جنوب اروپا، خاک‌ها هنوز رطوبت دارند.

تاثیر تغییر اقلیم چیست؟

فیشر می‌گوید هر موج گرمایی امروز به دلیل نرخ پس‌زمینه گرمایش تحت تغییرات آب و هوایی شدیدتر می‌شود. اما حجم انبوه رویدادهای گرمای شدید رکوردشکنی که در سال‌های اخیر مشاهده شده‌اند، باید هشداردهنده باشد. در واقع، جنوب اروپا و شمال آفریقا تنها مناطقی از جهان نیستند که در حال حاضر گرمای شدید را تجربه می کنند. جنوب شرق آسیا نیز در هفته‌های اخیر تحت تأثیر گرمای شدید قرار گرفته است و دمای بی‌سابقه تا 45 درجه سانتی‌گراد (113 درجه فارنهایت) در ایستگاه‌های نظارتی در سراسر تایلند، لائوس، میانمار و ویتنام در اوایل این ماه ثبت شده است. فیشر می گوید: «این روزها رکوردها باید بسیار نادر باشند. “اما آنها در همه جا رخ می دهند.”

شواهدی در حال ظهور وجود دارد که نشان می‌دهد دمای سرد سطح دریا در اقیانوس اطلس شمالی ممکن است با تأثیرگذاری بر حرکت جریان جت و جریان‌های اقیانوسی بر وقوع گرمای شدید در اروپا تأثیر بگذارد.

آیا این بدان معناست که تابستان نیز گرم خواهد بود؟

موج گرمای کنونی به هواشناسان اطلاعات کمی در مورد آنچه در ماه های تابستانی نیمکره شمالی روی خواهد داد، می دهد. با این حال، اگر خشکسالی ادامه یابد، اروپا و شمال آفریقا در صورت وقوع یک سیستم فشار بالا در اواخر سال جاری می توانند بیشتر مستعد گرمای شدید باشند. پل هاچئون از واحد راهنمای جهانی اداره متابادین در یک پست وبلاگی در اوایل این هفته گفت: «این خیلی زود است که بگوییم این دماهای شدید بهاری چه معنایی برای مقادیر در تابستان خواهد داشت. اما خشکی زمین به این معنی است که شرایط موج گرمای بیشتر می‌تواند منجر به افزایش دما در اواخر سال شود.»

چرا هنوز در بریتانیا و شمال اروپا سرد است؟

برخلاف گرمای شدید در جنوب اروپا، بسیاری از شمال و شرق اروپا – از جمله بریتانیا – در این هفته با دمای کمتر از میانگین مواجه شده اند.

در حالی که یک موج جت استریم هوای گرم را بر فراز جنوب غربی اروپا می آورد، هوای سرد از قطب شمال بر فراز بریتانیا و شمال اروپا پایین کشیده می شود. اما پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که این سرما در چند روز آینده پایان یابد و تا هفته آینده دمای هوا در بیشتر مناطق بریتانیا به میانگین نزدیک‌تر شود.

موضوعات: