لکه های سفید بزرگ پروانه های Monarch به آنها کمک می کند بهتر پرواز کنند


پروانه سلطنتی که روی یک گل قرار گرفته است

شاتراستاک/شلی جفرسون مورتون

پروانه‌های مونارک با لکه‌های سفید بزرگ‌تر روی بال‌هایشان در مهاجرت به مسافت‌های طولانی موفق‌تر هستند. مشخص نیست که این لکه‌ها چگونه به پروانه‌ها کمک می‌کنند، اما ممکن است تفاوت‌های دما در بال‌های بزرگ حشره ایجاد کنند، کشش را کاهش دهند و به پرواز مؤثرتر کمک کنند.

پادشاهان (دانوس پلکسیپوس) با هر معیاری مهاجرت چشمگیری دارند، به ویژه برای حشره ای که وزن آن به ندرت بیشتر از یک قطره باران است. برخی از جمعیت ها تا 4000 کیلومتر از کانادا و ایالات متحده به کوه های جنگلی مکزیک سفر می کنند و در آنجا برای خواب زمستانی ساکن می شوند.

پادشاهان مهاجر دارای لکه‌های سفیدی هستند که بال‌های نارنجی و سیاه خود را قاب می‌کنند، در حالی که سایر پروانه‌های نزدیک که مهاجرت نمی‌کنند فاقد آن هستند. این موضوع باعث شد اندی دیویس از دانشگاه جورجیا در ایالات متحده و همکارانش به بررسی نقش این لکه ها بپردازند. “همه میدانند [monarchs] دیویس می گوید: دارای لکه هایی است، اما قبلا هرگز مورد مطالعه قرار نگرفته است. “هیچ کس چیزی در مورد آن نقاط نمی داند.”

محققان تصاویر بیش از 400 بال پادشاه را در مراحل مختلف مهاجرت سقوط حشرات از شمال به جنوب تجزیه و تحلیل کردند. آنها پیش‌بینی کردند که پروانه‌هایی که بیشترین میزان سیاهی روی بال‌هایشان دارند، موفق‌تر خواهند بود، زیرا بیشتر پرتوهای گرم‌کننده خورشید را جذب می‌کنند. اما در کمال تعجب متوجه خلاف این موضوع شدند. موفق ترین مهاجران حدود 3 درصد را داشتند کمتر سیاه و 3 درصد بیشتر سفید روی بال هایشان است.

دیویس می گوید: «دیدن با چشم غیرمسلح دشوار است، اما برای پادشاهان، این ممکن است تفاوت بین شکست و موفقیت در طول پرواز طولانی را ایجاد کند. ما از این موضوع بسیار شوکه شدیم.»

آنها همچنین نمونه‌های پادشاه را از موزه‌ها بررسی کردند و آنها را با شش گونه نزدیک دیگر مقایسه کردند و نشان دادند که پادشاهان مهاجر نقاط بزرگ‌تری نسبت به پسرعموهای خود دارند که در تمام طول سال می‌مانند.

محققان گمان می کنند که لکه های سفید جذب نور و تابش خورشید را محدود می کند. اختلاف دمای حاصله بین نواحی روشن و تاریک بال‌های آن‌ها می‌تواند نحوه جریان هوا را به گونه‌ای تغییر دهد که کشش را کاهش دهد و آیرودینامیک را تقویت کند، اگرچه هنوز این موضوع بررسی نشده است. این لکه ها ممکن است به دلیل تکامل حشرات برای مهاجرت به فواصل طولانی تری نسبت به اجداد خود ظاهر شده باشند.

مارکوس کرونفورست از دانشگاه شیکاگو می گوید که این ایده ها باید مورد آزمایش قرار گیرند. او می گوید: «این یک قلمرو کاملاً جدید را در مطالعه الگوهای رنگ پروانه باز می کند.

موضوعات: