فضاپیمای استارلاینر بوئینگ در آستانه انجام اولین پرواز خدمه خود است


فضاپیمای استارلاینر بوئینگ

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین المللی

ناسا

کپسول استارلاینر بوئینگ بالاخره اولین پرواز خدمه خود را انجام داد. در 6 می، از کیپ کاناورال در فلوریدا بر فراز موشک Atlas V پرتاب خواهد شد. اگر پرتاب طبق برنامه پیش برود، استارلاینر و دو مسافر آن در 8 می به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌رسند.

Starliner بیش از یک دهه است که در حال ساخت است، اما اولین پرواز آزمایشی آن تا سال 2019 انجام نشد. آن پرواز به مدار رسید، اما مشکلات نرم افزاری مانع از ملاقات آن با ISS شد. دومین پرواز آزمایشی بدون خدمه در سال 2022 موفقیت آمیز بود و زمینه را برای اولین آزمایش خدمه آماده کرد.

دو فضانورد آزمایشی سوار بر استارلاینر، بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز هستند که هر کدام قبلاً دو بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته‌اند. برنامه این است که آنها قبل از بازگشت به زمین، یک هفته در ISS بمانند.

هدف از این ماموریت اثبات این موضوع است که Starliner گزینه ای امن برای انتقال خدمه به و از ایستگاه فضایی بین المللی است، بنابراین بیشتر اهداف آن شامل آزمایش فضاپیما و نرم افزار آن است. همچنین این اولین بار است که موشک Atlas V برای یک ماموریت خدمه استفاده می شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، استارلاینر مجوز فعالیت خواهد داشت و پروازهای خدمه سالانه را آغاز می کند.

ناسا قرارداد استفاده از استارلاینر به عنوان شاتل به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سال 2014 به بوئینگ اعطا کرد، همزمان با قرارداد مشابهی با اسپیس ایکس برای کپسول دراگون آن. بوئینگ از دراگون که اولین پرواز خدمه خود را در سال 2020 انجام داد و اکنون در هشتمین ماموریت عملیاتی خود قرار دارد، عقب مانده است.

هنگامی که هر دو عملیاتی شوند، به ناسا امکان انتخاب بین سواری به ایستگاه فضایی بین المللی را می دهد، که از زمان بازنشستگی شاتل فضایی در سال 2011 چنین نبوده است. بیل نلسون، مدیر ناسا در یک نشست مطبوعاتی در 3 می گفت. اسپیس ایکس سال‌ها بر پروازهای فضایی خدمه در ایالات متحده تسلط داشت، بنابراین این ممکن است آغاز یک میدان بازی گسترده‌تر باشد.

موضوعات: