رنگ نانوتکنولوژی رنگ درخشانی را ارائه می کند که محو نمی شود


رنگ ساختاری

تنظیم فاصله بین نانوذرات رنگ های مختلفی ایجاد می کند

پابلو سانسیلو آباد، دانیل فران

رنگ نانوتکنولوژی الهام گرفته از بال پروانه به قدری سبک است که استفاده از آن در بوئینگ 747 می تواند وزن هواپیما را نیم تن کاهش دهد.

رنگ یک رنگ معمولاً از رنگدانه ها می آید که مولکول هایی هستند که طول موج های خاصی از نور را جذب می کنند و بقیه را منعکس می کنند. برخی از این رنگدانه‌ها می‌توانند آلودگی محیطی داشته باشند، به سختی حذف می‌شوند و به مرور زمان محو می‌شوند، به خصوص در گرمای شدید یا زیر نور طولانی مدت خورشید.

اکنون، دباشیس چاندا از دانشگاه فلوریدا مرکزی و همکارانش رنگی بدون رنگدانه طراحی کرده‌اند که در عوض از تکه‌های نانوذرات آلومینیوم استفاده می‌کند که طول موج‌های خاصی از نور را به دام می‌اندازند و طنین انداز می‌کنند، همانطور که طول موج‌های خاصی از صدا می‌تواند یک لیوان شراب را طنین‌انداز کند. طول موج های به دام افتاده شبیه به جذب در رنگدانه ها هستند و رنگ مشخصی به نانومواد می دهند.

این پدیده تشدید ساختاری است که به بال پروانه نیز رنگ می دهد. چاندا می گوید: «رنگ بر اساس هیچ مولکولی نیست که نور را جذب کند، بلکه صرفاً آرایش ساختاری مواد بی رنگ است.

چاندا و تیمش برای ساخت این رنگ از پرتوی الکترون برای رسوب نانوذرات آلومینیوم روی آینه ای از همان ماده استفاده کردند. فاصله بین این ذرات، که با سرعت رسوب ذرات تعیین می شود، طول موج های نوری را که آنها «جذب می کنند» تعیین می کند و طول موج های باقی مانده رنگ رنگ است. این بدان معناست که چاندا و تیمش به راحتی می توانند رنگ رنگ را انتخاب کنند.

سپس تیم این ورقه های نانوذرات را پوسته پوسته کردند و تکه ها را با روغن بذر کتان مخلوط کردند تا رنگ بسازند. یک لایه رنگ فقط باید 150 نانومتر ضخامت داشته باشد که آن را فوق العاده سبک می کند. چاندا می گوید، یک بوئینگ 747 که با این پوشش پوشانده شده است، به جای 500 کیلوگرم رنگ معمولی، تنها به 1.3 کیلوگرم رنگ نیاز دارد.

این رنگ همچنین بسیار بازتابنده است، بنابراین می‌توان از آن برای خنک نگه داشتن خودروها یا خانه‌ها استفاده کرد و فقدان رنگدانه به این معنی است که محو نمی‌شود.

جان پندری از امپریال کالج لندن می گوید که اثرات نوری این نانوساختارها برای دهه ها در آزمایشگاه نشان داده شده است، اما ساختن رنگ با آنها جدید است. او می‌گوید: «دستاوردی که این افراد انجام داده‌اند این است که این اثرات شناخته‌شده را گرفته و آنها را در یک فرآیند صنعتی کاملاً استاندارد تحقق بخشند».

موضوعات: