ربات لگو برای ساخت سریعتر ساختارهای DNA برای ماشین های کوچک استفاده می شود


ربات لگو

ربات لگو

سنتوزا و همکاران، 2023، PLoS ONE

یک ربات ساخته شده از لگو می تواند به سرعت گام مهمی را برای ایجاد ماشین های ساخته شده از DNA انجام دهد.

ریزال هریادی در دانشگاه ایالتی آریزونا، که کلاس خود را با ساخت ابزارهایی با استفاده از «علم صرفه‌جویی» مأموریت داده بود، می‌گوید: «این به عنوان یک پروژه نهایی در یک دوره آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی آغاز شد.

رباتی که یک گروه از دانش‌آموزان ساخته‌اند بسیار مفید بوده و شبیه یک بازوی منفرد است که بالای آن یک نگهدارنده برای لوله‌های استوانه‌ای قرار دارد. روشی را برای مخلوط کردن محتویات مایع لوله ها انجام می دهد، ابتدا لوله ها را از عمودی به افقی کج می کند، سپس به سرعت آنها را به اطراف می چرخاند. این یک مایع منفرد با چگالی ایجاد می کند که به طور یکنواخت از پایین به بالا کاهش می یابد.

قطعات ربات، از جمله چرخ دنده ها، بلوک های اتصال و دو موتور، همگی از کیت های لگو تهیه شده اند. تنها استثنا نگهدارنده لوله است که محققان مجبور به پرینت سه بعدی بودند. طراحی ربات یک نسخه کوچکتر و سریعتر از “میکسرهای گرادیان” سنتی تر است.

پس از مخلوط شدن توسط ربات لگو، این مایع می تواند برای خالص سازی ساختارهای کوچک ساخته شده از مولکول های DNA استفاده شود که محققانی مانند هاریادی می خواهند از آنها به عنوان ماشین های کوچک استفاده کنند. این ماشین‌ها هم می‌توانند وظایفی را در داخل سلول‌ها انجام دهند و هم نور جدیدی در مورد نحوه عملکرد ماشین‌های مولکولی طبیعی مانند پروتئین‌ها ایجاد کنند.

بسیاری از روش‌های مرسوم برای ایجاد شیب چگالی به ماشین‌های سخت و گران قیمت نیاز دارند. ربات لگو شیب چگالی لازم را تنها در 1 دقیقه ایجاد کرد که سرعت آن افزایش می یابد به طور کلی تصفیه را افزایش دهید.

کاترین دان از دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا می‌گوید این ربات می‌تواند فرآیند تصفیه را هم ارزان‌تر و هم سریع‌تر کند.

حریادی می‌گوید که روش تصفیه شامل دستگاه‌هایی غیر از ربات لگو می‌شود، بنابراین خود ربات ممکن است برای آزمایشگاه‌های دیگری که از قبل این تجهیزات باقی‌مانده را ندارند، استفاده نشود. با این حال، از آنجایی که ساخت آن از لگو حدود 350 دلار هزینه داشت – حدود 100 دلار ارزان تر از دستگاه های خریداری شده در فروشگاه – این یک راه راحت و در دسترس برای نمونه اولیه دستگاه هایی است که می تواند روال های آزمایشگاهی موجود را بهبود بخشد.

موضوعات: