دلفین آب شیرین منقرض شده از آمازون بزرگترین دلفین تمام دوران بود


بازسازی هنری Pebanista yacuruna

بازسازی هنری Pebanista yacuruna در آب های تیره آمازون پرو

جیمی بران

حوضه آمازون زمانی محل زندگی دلفین‌های آب شیرین بود که تا 3.5 متر طول داشتند و آنها را به بزرگترین دلفین‌های رودخانه‌ای شناخته شده برای علم تبدیل می‌کرد.

آلدو بنیتس-پالومینو از دانشگاه زوریخ در سوئیس می‌گوید محققان این کشف غافلگیرکننده را در طی یک سفر اکتشافی در پرو در سال 2018 انجام دادند. تیم تحقیقاتی جمجمه فسیل شده این حیوان را دیدند که از خاکریز رودخانه بیرون زده بود و بلافاصله متوجه شدند که این یک دلفین است. تجزیه و تحلیل دقیق نشان داد که این جمجمه غول پیکر متفاوت است.

اکنون محققان این گونه جدید را نامگذاری کرده اند پبانیستا خرخر کرد. این نام به احترام یک قوم آبزی افسانه ای – Yacuruna – که اعتقاد بر این است که در شهرهای زیر آب در حوزه آمازون ساکن هستند.

بنیتس-پالومینو می‌گوید: فسیل 16 میلیون ساله در منطقه‌ای کشف شد که زمانی توسط دریاچه‌ای پوشیده شده بود که «به‌طور دیوانه‌کننده‌ای بزرگ بود – تقریباً مانند یک اقیانوس کوچک در وسط جنگل». او می گوید بر اساس اندازه کوچک حدقه چشم دلفین باستانی و دندان های بزرگ آن ص هندوانه احتمالاً یک شکارچی با بینایی ضعیف بود. برای یافتن ماهی به شدت به پژواک یابی وابسته بود. Benites-Palomino می‌گوید: «ما می‌دانیم که در آب‌های واقعا گل آلود زندگی می‌کرد، زیرا چشمانش شروع به کاهش اندازه کردند.

از آنجایی که این فسیل در حوضه آمازون یافت شد، محققان انتظار داشتند نزدیک ترین خویشاوندان زنده آن دلفین های رودخانه آمازون مدرن باشند. در عوض پیدا کردند ص هندوانه بیشتر با دلفین های رودخانه ای جنوب آسیا مرتبط بود. مانند آنها، این گونه باستانی تاج هایی بر روی جمجمه خود ایجاد کرده است که توانایی آن را برای انعکاس صدا بهبود می بخشد.

ص هندوانه بنیتس-پالومینو می گوید که ممکن است طی یک تغییر زیست محیطی گسترده تر منقرض شده باشد. حدود 11 تا 12 میلیون سال پیش، این سیستم تالاب بزرگ شروع به زهکشی کرد و جای خود را به آمازون مدرن داد. بسیاری از گونه ها در آن لحظه ناپدید شدند و ممکن است سرنوشت این دلفین غول پیکر نیز همین بوده باشد.

موضوعات: