دستگاه تصفیه آب با الکتریسیته ساکن بدن شما تامین می شود


این سیستم تصفیه آب توسط الکتریسیته ساکن تغذیه می شود

این سیستم تصفیه آب توسط الکتریسیته ساکن تغذیه می شود

دانشگاه سانگ وو کیم/یونسی در کره جنوبی

یک بطری می‌تواند آب آشامیدنی را با انتقال الکتریسیته ساکن ایجاد شده از تنها 10 دقیقه پیاده‌روی ضد عفونی کند – بدون نیاز به منبع محدودی از قرص‌های تصفیه آب یا منابع انرژی خارجی.

سانگ وو کیم از دانشگاه یونسی در کره جنوبی می‌گوید: «رویکرد ضد عفونی آب ما برای جمعیت‌های مناطق توسعه نیافته، مناطق جدا شده، مناطق فاجعه‌بار و مناطق درگیری که فاقد زیرساخت‌های بهداشتی کافی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

کیم و همکارانش یک بطری آب 500 میلی لیتری قابل استفاده مجدد برداشتند و یک الکترود پلیمری در داخل آن نصب کردند که مجموعه ای از نانومیله های ساخته شده از پلیمر پلی پیرول رسانا را در خود جای داده است. این نانومیله‌ها بارهای الکترواستاتیکی را که در طول راه رفتن روی بدن انسان جمع می‌شوند متمرکز می‌کنند تا میدان‌های الکتریکی به اندازه‌ای قوی ایجاد کنند که باکتری‌ها و ویروس‌ها را بکشند یا غیرفعال کنند.

یک تکه کوچک فویل آلومینیومی که به قسمت بیرونی بطری متصل شده است به عنوان نقطه گیرایی عمل می کند، در حالی که الکتریسیته ساکن را از دست فرد جمع آوری می کند، که سپس در امتداد یک سیم مسی جریان می یابد تا به الکترود داخل بطری برسد.

آزمایش‌ها نشان داد که این روش پیاده‌روی می‌تواند آب رودخانه حاوی باکتری‌ها و ویروس‌ها را در عرض 10 دقیقه به طور کامل ضدعفونی کند – و گاهی اوقات اگر فردی که بطری را در دست دارد سرعت پیاده‌روی خود را افزایش دهد، سریع‌تر را ضدعفونی کند.

اما انتخاب کفش بر میزان بار الکترواستاتیکی که از اصطکاک بین مواد کفش و زمین برداشت می‌شود، تأثیر می‌گذارد. ژنگ یانگ هوو از دانشگاه رنمین چین، یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید کفش های ساخته شده از پلی کربنات، لاستیک و پلی وینیل کلرید (PVC) خروجی الکتریکی قابل توجهی بالاتری نسبت به کفش های ساخته شده از چرم دارند. و شرایط بسیار مرطوب نیز می تواند اثربخشی این روش را کاهش دهد.

با این حال، خودکفایی این روش ضد عفونی آب و هزینه تخمینی کمتر از 2 دلار برای هر بطری می‌تواند به ویژه در سناریوهایی که مردم فاقد منابع آب تمیز و برق پایدار هستند، ارزشمند باشد.

این تیم اکنون بر روی توسعه یک فرآیند تولید کارآمدتر برای نانومیله ها متمرکز شده است. Huo می‌گوید: «ما قصد داریم فناوری تجاری مناسبی را برای ظروف قابل حمل مقرون‌به‌صرفه و پایدار برای تصفیه آب توسعه دهیم.

موضوعات: