دانشمندان توصیه می کنند که COP28 باید به هدف 1.5 درجه سانتیگراد بچسبد تا صفحات یخ را نجات دهد.


ذوب شدن ورقه یخ گرینلند می تواند منجر به افزایش فاجعه آمیز سطح دریا شود

Lukasz Larsson Warzecha/Getty Images

بر اساس یک گزارش، جهان باید به هدف خود برای محدود کردن گرمایش آب و هوا به 1.5 درجه سانتیگراد پایبند باشد تا از ذوب شدن فاجعه آمیز صفحات یخ و یخچالهای طبیعی جلوگیری شود.

ابتکار بین‌المللی آب و هوای کرایوسفر (ICCI)، گروهی از دانشمندان که بخش‌های پوشیده از یخ جهان را مطالعه می‌کنند، هشدار می‌دهند که افزایش ۲ درجه سانتی‌گراد می‌تواند اکثر یخچال‌های طبیعی گرمسیری و عرض جغرافیایی متوسط ​​را از بین ببرد و باعث ذوب طولانی‌مدت گرینلند شود. و صفحات یخی قطب جنوب که منجر به افزایش 12 تا 20 متری سطح دریا می شود.

در توافقنامه پاریس در سال 2015، همه کشورها متعهد شدند که میانگین دمای جهانی را به «خیلی کمتر از 2 درجه سانتیگراد» نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن نگه دارند و «تلاش‌هایی» را برای محدود کردن آن به 1.5 درجه سانتیگراد ادامه دهند. انتشار گازهای گلخانه ای که هنوز در حال افزایش است باعث شده است که تقریباً 1.2 درجه سانتیگراد گرم شود و ما را در مسیری قرار داده است که از 3 درجه سانتیگراد فراتر رود.

بیش از 350 دانشمند کرایوسفر با امضای نامه ای سرگشاده از کشورها می خواهند در اجلاس آب و هوای COP28 در دبی به محدودیت 1.5 درجه سانتی گراد متعهد شوند.

از نقطه نظر کرایوسفر، دمای 1.5 درجه سانتی گراد به 2 درجه سانتی گراد یا بالاتر ترجیح داده نمی شود. کاترین یاکوبسدوتر، نخست وزیر ایسلند در بیانیه ای گفت: این تنها گزینه است.

جاناتان بامبر از دانشگاه بریستول بریتانیا که گزارش ICCI را بررسی کرد، می‌گوید مناطق برف و یخ زمین سریع‌تر از آنچه ما انتظار داشتیم ذوب می‌شوند و در حال حاضر به نقطه اوج نزدیک می‌شوند.

بامبر می‌گوید: «ما باید ترمز کنیم، خیلی وقت است. در غیر این صورت، شاهد تغییرات برگشت ناپذیری در مناطق قطبی خواهیم بود که پیامدهای جهانی را در پی خواهد داشت.

در دو سال گذشته، یخ‌های دریای قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسیده است، یخچال‌های طبیعی سوئیس 10 درصد حجم خود را از دست داده‌اند و موج گرمای زمستانی برف‌ها را تا ارتفاع 3000 متر در رشته کوه‌های آند ذوب کرده است.

اما این گزارش هشدار می دهد که گرم شدن 2 درجه سانتی گراد بسیار بدتر خواهد بود. اقیانوس منجمد شمالی تقریباً هر تابستان عاری از یخ خواهد بود. انتشار سالانه کربن حاصل از ذوب خاک‌های دائمی منجمد برابر با امروز اتحادیه اروپا خواهد بود. و جذب CO2 اتمسفر به طور دائم دریاهای قطبی را اسیدی می کند و کریل، ماهی قزل آلا و شاه خرچنگ را تهدید می کند.

هیمالیا نیمی از یخ‌های خود را از دست می‌دهد و باعث اختلال در تامین آب برای کشاورزی و نیروگاه‌های آبی می‌شود و خطر سیل ناشی از نفوذ آب ذوب یخبندان از سدی از یخ یا سنگ را افزایش می‌دهد. یکی از این سیل ها در ماه اکتبر دست کم 179 نفر را در سیکیم هندوستان کشته است. یک مطالعه در سال جاری نشان داد که 15 میلیون نفر در معرض خطر سیلاب های ناگهانی یخبندان هستند که بیشتر آنها در هند، پاکستان، پرو و ​​چین هستند.

تنزینگ چوگیال شرپا در مرکز بین المللی توسعه کوهستانی یکپارچه در نپال، که زادگاهش بازار نامچه، نپال، در سال 1985 توسط یک سیل طغیان شده آسیب دید، می گوید: “دریاچه ها شروع به بزرگتر و بزرگتر شدن خواهند کرد.” و خطرناک تر، و زمانی که به نقطه ای برسند، چیزی می تواند آنها را تحریک کند، مانند رانش زمین.

حفظ دمای 1.5 درجه سانتیگراد در حال حاضر مستلزم آن است که جهان تا سال 2034 به انتشار خالص صفر برسد. برخی از دانشمندان استدلال کرده اند که 1.5 درجه سانتیگراد مرده است، در حالی که برخی دیگر به جذب سریع انرژی خورشیدی و باد به عنوان دلیلی برای ادامه امید اشاره می کنند.

“می تواند این باشد [over 1.5°C] توئیلا مون از دانشگاه کلرادو بولدر، که به سازماندهی نامه دانشمندان کمک کرد، می گوید. اما من فکر می‌کنم که در حال حاضر از تغییر سریع خودداری کنیم، به این معناست که خودمان را در مورد آنچه ممکن است کم می‌فروشیم، زیرا [of] نقاط اوج فرهنگی، نقاط اوج اجتماعی».

بامبر می‌گوید و حتی بالای 1.5 درجه سانتی‌گراد، «هر دهم درجه مهم است».

موضوعات: