حشرات قاتل خود را در رزین گیاهی چسبنده می پوشانند تا طعمه را به دام بیندازند


یک حشره قاتل استرالیایی در چمن اسپینیفکس

فردیناند سولی

یک حشره موفقیت شکار خود را با فرو بردن خود در رزین چسبنده یک علف، در نمونه نادری از استفاده از ابزار توسط حشرات، بهبود می بخشد.

حشرات قاتل استرالیایی، از جنس گورادوویوس، اغلب در حال استراحت بر روی تیغه های چمن اسپینیفکس دیده می شوند. این چمن، ویژگی بارز مناطق خشک استرالیا، رزین چسبنده ای تولید می کند که برای اولین انسان ساکن استرالیا برای ساخت ابزار بسیار محبوب بود.

فرناندو سولی از دانشگاه مک کواری در سیدنی می‌گوید زیست‌شناسان فکر می‌کردند که چندین گونه از حشرات قاتل ممکن است از رزین اسپینیفکس برای گرفتن طعمه استفاده کنند، اما این هرگز در آزمایش‌ها آزمایش نشده بود.

او و همکارش Marie Herberstein، همچنین در دانشگاه Macquarie، 26 حشره قاتل را در منطقه کیمبرلی در غرب استرالیا جمع آوری کردند و آنها را به آزمایشگاه خود در چادری که در مزرعه برپا شده بود، آوردند.

آنها متوجه شدند که نرها، ماده‌ها و پوره‌های نابالغ رزین را از روی برگ‌های اسپینیفکس می‌تراشند و آن را با دقت روی بدن، به‌ویژه پاهای جلویی خود می‌مالند.

هر حشره را در یک ظرف شیشه ای قرار می دادند و هر بار دو طعمه، یک مگس خانگی و یک مورچه را عرضه می کردند. سپس محققان رزین را از بدن حشره با پدهای پاک کننده آرایش خارج کردند و آزمایش را تکرار کردند.

این حشرات زمانی که به رزین مجهز بودند، 26 درصد در شکار طعمه موفق‌تر از بدون آن بودند. بدون رزین، احتمال فرار مگس ها 64 درصد بیشتر بود.

اگرچه رزین موفقیت را تضمین نمی کرد، اما به نظر می رسید که طعمه را به اندازه ای کاهش می دهد که حشرات قاتل آن را بگیرند و به آن ضربه بزنند.

سولی و هربرشتاین می گویند که این نمونه قطعی استفاده از ابزار توسط حشرات است که بسیار نادر است. به نظر می رسد که این رفتار به شکل سختی در حشرات ایجاد شده است، زیرا حتی پوره های تازه بیرون آمده و جدا شده نیز پیدا شده اند که رزین را روی خود می مالند.

کریستین ویراوش از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، می‌گوید: «من استفاده از واژه «ابزار» را در این زمینه مناسب می‌دانم. “این مانند حشرات است که خود را با تکه های زباله یا جسد مورچه ها استتار می کنند.”

به گفته Weirauch، اگرچه استفاده از ابزار اغلب به عنوان نشانه ای از هوش بالا در نظر گرفته می شود، اما همیشه اینطور نیست. من استدلال می‌کنم که استفاده از ابزار می‌تواند از نظر ژنتیکی سخت‌افزاری باشد و همچنین دارای برخی عناصر یادگیری باشد. ما به دنبال یک شیب هستیم، برخی از حیوانات مانند حشرات قاتل که از نظر ژنتیکی به سختی سیم‌کشی شده‌اند نزدیک‌تر هستند و برخی دیگر، مانند نخستی‌ها و اختاپوس‌ها، یادگیری بیشتری را در استفاده از ابزار خود گنجانده‌اند.

موضوعات: