تزریق نانوذرات پر از دارو ممکن است درد آرتریت را تسکین دهد


آرتریت در مفصل ران

استئوآرتریت 530 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد

پوادول جاتوراووتیچای/شاتراستوک

نانوذرات دارورسان ممکن است به درمان آرتروز کمک کند. در موش هایی که علائم این بیماری را داشتند، یک بار تزریق این ذرات ماه ها درد را تسکین داد.

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است که حدود 530 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. زمانی اتفاق می افتد که استخوان های محافظ غضروف شکسته می شود و باعث سفتی و درد مفاصل می شود. درمان‌های این عارضه محدود است و هیچ‌کدام از آن‌ها از دژنراسیون غضروف جلوگیری نمی‌کند.

تحقیقات قبلی نشان می دهد دارویی به نام پازوپانیب ممکن است به تسکین درد آرتروز کمک کند. با این حال، اثرات آن تنها چند روز باقی می ماند. بنابراین هی-جئونگ ایم سامپن در دانشگاه ایلینوی شیکاگو و همکارانش روشی را برای تجویز آن ابداع کردند که انتشار آن را طولانی تر می کند.

محققان پازوپانیب را درون نانوذراتی کپسوله کردند که برای تجزیه در بدن و آزادسازی آرام داروهایی که حمل می‌کنند در بافت مجاور طراحی شده‌اند. نانوذراتی که تیم مورد استفاده قرار دادند قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای تحویل سایر داروها تأیید شده است. آنها سپس این نانوذرات را به زانوهای 16 موش تزریق کردند که نیمی از آنها علائم اولیه آرتروز و نیمی دیگر علائم پیشرفته داشتند. تعداد مساوی از حیوانات تزریق ساختگی نانوذرات بدون پازوپانیب دریافت کردند.

ارزیابی درد مفاصل در حیوانات دشوار است، بنابراین محققان به جای آن بر حساسیت جوندگان تمرکز کردند و از این ایده به طور گسترده پذیرفته شده استفاده کردند که وقتی فردی درد – مانند درد مفاصل را تجربه می کند – به لمس فیزیکی نیز حساس تر است.

بلافاصله پس از درمان، دانشمندان ارزیابی کردند که موش ها با چه سرعتی یکی از پنجه های خود را از یک صفحه داغ داغ خارج کردند. موش‌هایی که مبتلا به استئوآرتریت اولیه یا پیشرفته بودند، اگر پازوپانیب را به جای تزریق ساختگی دریافت کرده بودند، به طور قابل‌توجهی برای برداشتن پنجه آن‌ها طول کشید، که نشان می‌دهد نانوذرات پازوپانیب به سرعت درد مفاصل آن‌ها را تسکین می‌دهد. هنگامی که محققان بعداً آزمایش صفحه داغ را تکرار کردند – بعد از دو ماه برای گروه استئوآرتریت پیشرفته و بعد از سه ماه برای گروه استئوآرتریت اولیه – اثر مشابهی پیدا کردند. این بدان معناست که نانوذرات پازوپانیب تسکین درد موثری را برای چند هفته ارائه می‌کنند. حیواناتی که با پازوپانیب درمان شده‌اند نیز تخریب غضروف کمتری داشتند، که نشان می‌دهد نانوذرات ممکن است پیشرفت آرتروز را کاهش دهند.

با این حال سامپن می‌گوید فقط به این دلیل که یک درمان در موش‌ها مؤثر است به این معنا نیست که در انسان‌ها نیز مؤثر خواهد بود. محققان قصد دارند راه های دیگری را برای ارزیابی خواص تسکین درد پازوپانیب در حیوانات بررسی کنند. به گفته محققان، یکی از رویکردها تجزیه و تحلیل راه رفتن و استفاده از اندام برای تایید این دارو برای تسکین درد مفاصل است.

موضوعات: