تزریق یکباره ممکن است پیشگیری از بارداری مادام العمر را برای گربه های ماده فراهم کند


گربه های وحشی در جزیره آوشیما، ژاپن

تول و برونو موراندی/فتودیسک/گتی ایماژ

یک داروی ضد بارداری تک دوز غیرجراحی حداقل برای سه سال در شش گربه ماده موثر باقی مانده است و انتظار می رود که این اثر تا پایان عمر آنها باقی بماند. اگر چنین شود، ضد بارداری تزریقی می تواند جایگزین جراحی به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از بارداری در گربه ها شود.

همچنین این اولین وسیله پیشگیری دائمی و غیرجراحی برای هر حیوانی خواهد بود. ویلیام سوانسون در باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی سینسیناتی در اوهایو، که روی توسعه آن کار کرده است، می‌گوید: «اگر این واقعاً پیشگیری از بارداری مادام‌العمر باشد، پس اولین پیشگیری از بارداری مادام‌العمر است که من از آن آگاهم.

باید بتوان این تکنیک را برای پستانداران دیگر نیز، شاید از جمله افراد، تطبیق داد.

ایجاد یک داروی ضد بارداری دائمی یک دوز هدفی است که بسیاری از محققان برای کنترل جمعیت حیوانات – به ویژه حیوانات ولگرد، وحشی یا مهاجم – بدون نیاز به کشتن آنها دنبال می کنند. در حال حاضر تعدادی از محصولاتی وجود دارد که در برخی از گونه ها جلوگیری از بارداری طولانی مدت ارائه می دهند.

به عنوان مثال، برخی از اسب‌های وحشی در ایالات متحده با واکسنی به نام PZP استفاده می‌کنند که باعث ایجاد واکنش ایمنی در ماده‌ها می‌شود که از بارداری جلوگیری می‌کند. با این حال، دوزهای مکرر مورد نیاز است.

در گربه‌ها، عقیم‌سازی تنها راه دائمی برای جلوگیری از بچه‌دار شدن ماده‌ها است. این یک روش پرهزینه است که شامل برداشتن تخمدان ها یا تخمدان ها و رحم تحت بیهوشی است.

سوانسون و تیمش در عوض رویکردی را توسعه داده‌اند که شامل یک تزریق به عضله ران گربه‌ها می‌شود. تزریق حاوی DNA است پروتئینی به نام هورمون ضد مولر را کد می کند. DNA توسط یک ویروس حمل می شود که آن را به هسته سلول های ماهیچه ای می رساند، جایی که به طور نامحدود باقی می ماند.

به گفته سوانسون، پستانداران به طور طبیعی هورمون ضد مولرین تولید می کنند، اما این تزریق سطح آن را در گربه های ماده بین 100 تا 1000 برابر بیشتر از حد طبیعی افزایش می دهد که از رشد فولیکول های تخمک در تخمدان ها جلوگیری می کند.

در یک آزمایش، شش گربه ماده تزریق ضد بارداری و سه گربه یک تزریق ساختگی دریافت کردند. هر گربه با یک نر با باروری اثبات شده برای دو دوره چهار ماهه نگهداری شد. همه گربه هایی که تحت درمان قرار نگرفته بودند باردار شدند، اما هیچ یک از گربه هایی که داروی ضدبارداری دریافت کردند باردار نشدند. “گربه ها کاملا سالم هستند. سوانسون می‌گوید: ما هیچ اثر نامطلوبی را مشاهده نمی‌کنیم.

سوانسون می‌گوید سلول‌های عضلانی برای یک عمر باقی می‌مانند و آنهایی که ژن اضافه شده دارند باید در تمام این مدت به تولید هورمون ادامه دهند. “به همین دلیل است که ما عضلات را هدف قرار می دهیم.”

او می‌گوید از نظر فنی، عقیم‌سازی نیست، زیرا کاهش سطح هورمون باروری را باز می‌گرداند.

گونه‌های مختلف نسخه‌های متفاوتی از هورمون ضد مولر دارند، بنابراین تزریق تنها در صورتی در آنها عمل می‌کند که ژن آن‌ها برای این هورمون را شامل شود. این دارای مزایای ایمنی است، زیرا به این معنی است که اگر شخصی هنگام تزریق به گربه ها به طور تصادفی با سوزن به خود فشار آورد، باروری آنها باید تحت تأثیر قرار نگیرد.

تیم سوانسون توسط بنیادی که توسط جراح میلیاردر، گری مایکلسون راه‌اندازی شده بود، تأمین مالی شد، که همچنین جایزه ۲۵ میلیون دلاری را برای «یک دستگاه عقیم‌کننده کم‌هزینه، دائمی و غیرجراحی برای گربه‌ها و سگ‌های نر و ماده» ارائه می‌کند. هدف از این جایزه کاهش تعداد حیوانات همدم در پناهگاه ها است که در برخی موارد به دلیل گران بودن عقیم کردن حیوانات ولگرد یا وحشی انجام می شود.

ایم جانسون از دانشگاه آبورن در آلاباما می‌گوید: «جراحی، به‌ویژه در حیوانات وحشی، استرس و هزینه‌های زیادی در به دام انداختن حیوانات، انتقال آنها به مرکز جراحی، انجام عمل جراحی، نگه داشتن آنها در طول شب و سپس رها کردن آنها دارد.» “یک تزریق ساده امکان به دام انداختن، تزریق و رهاسازی فوری را می دهد.”

با این حال، رویکرد عقیم‌سازی حیوانات ولگرد که به عنوان بازگشت تله خنثی یا TNR شناخته می‌شود، بحث‌برانگیز است.

پاتریشیا فلمینگ در می گوید: “مسائل مربوط به TNR با داشتن یک ضد بارداری تزریقی قابل پیشگیری نیست – گربه ها همچنان در خیابان ها رها می شوند تا با تروما، جراحات، مصرف سموم، خطر شکار، آزار و اذیت انسان، بارهای انگل، قرار گرفتن در معرض و گرسنگی احتمالی روبرو شوند.” دانشگاه مرداک در پرث استرالیا. “تأثیر حیات وحش آنها نیز ادامه خواهد داشت.”

فلمینگ می‌گوید، اما تزریق ضد بارداری پیامدهای کمتری نسبت به عقیم‌سازی برای رفاه حیوانات خواهد داشت.

با این حال، جایزه مایکلسون در حال حاضر بی ادعا باقی خواهد ماند. روش توسعه یافته توسط سوانسون و تیمش برنده نخواهد شد زیرا در مردان کار نمی کند.

موضوعات: