بارش شهابی Perseid: چگونه پرسیدها را در سال 2023 تشخیص دهیم


بارش شهابی Perseid بر فراز فلات پامیر، چین، در اوت 2021

VCG/VCG/Getty Images

بارش شهابی پرسید امسال از 17 تیرماه آغاز شده و در 24 مردادماه به پایان می رسد، اما بهترین فرصت برای رؤیت آن در ساعات اولیه صبح حوالی زمان اوج آن یعنی 12 و 13 مرداد خواهد بود. شهاب‌ها امسال باید منظره‌ای چشمگیر باشند، زیرا ماه در اوج صبح‌ها به لطف ماه نو در 16 آگوست تنها حدود 10 درصد روشن می‌شود.

بارش شهابی Perseid چقدر فعال است؟

وقتی بارش به تازگی شروع شده است، می توانید انتظار داشته باشید که در هر ساعت حدود یک شهاب را ببینید، که کمی بیشتر از چیزی است که در هر شب رصد ستارگان مشاهده می کنید. اما با نزدیک شدن به 12 و 13 آگوست، تعداد شهاب ها به 50 تا 75 در ساعت افزایش می یابد و حداکثر به 100 شهاب می رسد.

بارش شهابی Perseid چیست؟

بارش شهابی ناشی از ابرهای باقی مانده در پی دنباله دارها است که زمین در مسیر خود به دور خورشید از آنها می گذرد. دانه های ریز گرد و غبار یا سنگ با سرعت بالایی وارد جو می شوند که اصطکاک بین آنها و هوا باعث سوختن آنها می شود و فلاشی تولید می کند که در سراسر آسمان حرکت می کند.

Perseids توسط دنباله دار Swift-Tuttle ایجاد می شود که 133 سال طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد. این دنباله دار آخرین بار با کمک دوربین دوچشمی در داخل قابل مشاهده بود 1992 و تا سال 2125 دیگر دیده نخواهد شد. اما در این بین، ما می توانیم از نمایشگری که پشت سر گذاشته است لذت ببریم.

چرا به آن بارش شهابی پرسید می گویند؟

نام هر بارش شهابی برگرفته از نقطه ای در آسمان است که به نظر می رسد شهاب ها از آنجا شروع می شوند یا از آنجا تابش می کنند. در مورد Perseids، این صورت فلکی برسائوس است. Perseids از سرتاسر جهان قابل مشاهده هستند، اما بهترین نمایشگرها در نیمکره شمالی هستند، جایی که پرسئوس را می توان دید. این صورت فلکی در وسط مثلثی قرار دارد که توسط صورت فلکی W یا M شکل (بسته به جایی که هستید) Cassiopeia، خوشه ستاره ای Pleiades و ستاره درخشان Canopus که در صورت فلکی کارینا قرار دارد، تشکیل شده است. اگر می توانید هر یک از اینها را ببینید، در قسمت سمت راست آسمان نگاه می کنید.

کجا باید دنبال Perseids بگردید؟

در مورد یافتن پرسئوس زیاد نگران نباشید، فقط اجازه دهید چشمانتان تنظیم شوند و به دنبال شهاب هایی باشید که در همه جهات در آسمان شلیک می کنند. آنها در عرض چند ثانیه ظاهر می شوند و ناپدید می شوند و به سرعت در آسمان حرکت می کنند. اگر خوش شانس باشید، حتی ممکن است چند گلوله آتشین را ببینید – شهاب های بزرگ و درخشانی که مانند زهره درخشان به نظر می رسند.

بهترین زمان برای جستجوی Perseids چه زمانی است؟

چند روز دو طرف قله اواسط آگوست باید شانس خوبی برای دیدن ستاره های در حال تیراندازی داشته باشد. پیش‌بینی‌های آب‌وهوا را برای پوشش ابر بررسی کنید و سعی کنید شب‌های صاف را در آن هفته و در هفته‌های منتهی به اوج مشاهده کنید. به طور کلی بهتر است قبل از اوج نگاه کنید تا بعد از آن. در هر شبی، بهترین زمان برای نگاه کردن درست بعد از نیمه شب است، در هر کجای دنیا که هستید.

چگونه می توانید شانس خود را برای دیدن بارش شهابی افزایش دهید؟

برای دیدن شهاب‌ها لازم نیست به وسط ناکجاآباد بروید، اما آسمان تاریک به شما کمک می‌کند، بنابراین سعی کنید آلودگی نوری اطراف خود را کاهش دهید. اگر می توانید، به وسط پارک بروید یا دور از چراغ های خیابان. اگر در خانه تماشا می‌کنید، همه چراغ‌های خود را خاموش کنید و سعی کنید منظره‌ای را پیدا کنید که درختان، ساختمان‌ها و اشیاء دیگر مانع از آن نشود.

موضوعات: