ارتش ربات ها در توییتر بر سر حادثه بالون جاسوسی چینی با هم درگیر شدند


بالون جاسوسی چینی که در سال 2023 بر فراز کانادا و ایالات متحده شناور بود، اندکی قبل از سقوط بر فراز کارولینای جنوبی

بالون جاسوسی چینی که در سال 2023 بر فراز کانادا و ایالات متحده شناور بود، اندکی قبل از سقوط بر فراز کارولینای جنوبی

جو گرانیتا/زوما پرس سیم/شاتراستاک

بر اساس تجزیه و تحلیل پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ده‌ها هزار ربات در توییتر با هم درگیر شدند تا سعی کنند این بحث را شکل دهند، زیرا یک بالن جاسوسی چینی در سال گذشته بر فراز ایالات متحده و کانادا پرواز کرد.

Kathleen Carley و Lynnette Hui Xian Ng در دانشگاه Carnegie Mellon در پنسیلوانیا نزدیک به 1.2 میلیون توییت ارسال شده توسط بیش از 120000 کاربر در توییتر – که از آن زمان به X تغییر نام یافته است – بین 31 ژانویه تا 22 فوریه 2023 ردیابی کردند. #بالون هواشناسی، در مورد شیء هوابرد بحث برانگیز که ایالات متحده ادعا می کرد چین برای جاسوسی استفاده کرده است، بحث می کند.

سپس توئیت‌ها با استفاده از ویژگی موقعیت مکانی توییتر شناسایی شدند و با الگوریتمی به نام BotHunter بررسی شدند که به دنبال نشانه‌هایی می‌گردد که نشان می‌دهد یک حساب توسط انسان کنترل نمی‌شود.

«چیزهای مختلف زیادی وجود دارد [identifying a bot] مبتنی بر این است، اما مثال‌ها این است که آیا پیام‌های شما آنقدر سریع ارسال می‌شوند که انسان به معنای واقعی کلمه نمی‌تواند آنقدر سریع تایپ کند، یا اگر یک دقیقه در لندن برچسب جغرافیایی داشته باشید، در نیوزلند زمانی که از نظر فیزیکی برای یک فرد غیرممکن است. کارلی می گوید.

محققان دریافتند که حدود 35 درصد از کاربرانی که دارای برچسب جغرافیایی به عنوان ساکن در ایالات متحده هستند، رفتاری شبیه به ربات از خود نشان می دهند، در حالی که 65 درصد تصور می شود انسان باشند. در چین، نسبت‌ها برعکس شد: 64 درصد ربات‌ها و 36 درصد انسان‌ها بودند.

از این حساب‌ها که ادعا می‌شود در هیچ کدام از کشورها قرار دارند، 42 درصد ربات و 58 درصد انسان بودند. در حالی که بدست آوردن اعداد قابل اعتماد دشوار است، تحقیقات قبلی نشان می دهد که بین 10 تا 20 درصد از کاربران توییتر ربات هستند. ربات‌ها به طور مستقل وظایفی مانند ارسال پیام‌های توییتر به افراد در پلتفرم و لایک کردن پست‌های دیگر را انجام می‌دهند. آنها اغلب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می شوند.

کارلی می‌گوید: «شما فعالیت ربات‌هایی را از توییت‌هایی می‌بینید که به نظر می‌رسد از جامعه چینی می‌آیند تا ما از جامعه آمریکایی. به گفته محققان، نسبت کلی حساب‌های ربات نیز در بحث‌های پیرامون بالون جاسوسی چینی بیشتر از رویدادهای دیگر بود.

در یک مثال، یک ربات مستقر در چین پست کرد: «#ایالات متحده آمریکا #چین #14 فوریه […] می توان حدس زد که ایالات متحده از «بهانه» بالون جاسوسی چینی برای تشدید تنش ها با پکن استفاده می کند. به یاد بیاورید که حریم هوایی ایالات متحده به شدت کنترل می شود و فناوری های ماهواره ای دقیق تری برای جاسوسی وجود دارد.

نه کارلی و نه انگ در مورد اینکه چه کسی پشت ربات ها بوده است حدس و گمان نمی زنند، اما استیون باکلی از دانشگاه سیتی لندن می گوید: «احتمالا ترکیبی از بازیگران دولتی و فردی وجود دارد که به دنبال تحت تأثیر قرار دادن و دستکاری افکار عمومی در رویدادهای خبری فوری هستند. “.

در مورد اینکه آیا فعالیت ربات‌ها تفاوتی ایجاد کرده است، کارلی می‌گوید: «این واقعیت که ربات‌ها کمی متفاوت با انسان‌ها صحبت می‌کنند به این معنی است که آنچه مردم می‌خوانند کمی متفاوت به نظر می‌رسد و مکالمات آینده متفاوت به نظر می‌رسد.» و به همین دلیل، باکلی می‌گوید، مهم است که نسبت به محتوایی که آنلاین با آن‌ها مواجه می‌شویم «به‌طور باورنکردنی محتاط» باشیم – و فرض کنیم که ممکن است توسط یک انسان پست نشده باشد.

موضوعات: