بالون جاسوسی چینی: هر آنچه که پس از بازیابی لاشه هواپیما توسط ایالات متحده می دانیم


ملوانان آمریکایی در حال بازیابی بالون نظارتی چینی در ارتفاع بالا

ملوانان آمریکایی در 5 فوریه بخشی از بالون نظارتی چینی را در سواحل میرتل بیچ، کارولینای جنوبی، کشف کردند.

عکس نیروی دریایی ایالات متحده توسط متخصص ارتباطات جمعی کلاس 1 تایلر تامپسون

مقامات ایالات متحده می گویند که یک بالون بزرگ چینی که هفته گذشته سرنگون شد، در واقع برای جاسوسی طراحی شده بود، طبق تجزیه و تحلیل لاشه هواپیما، و بخشی از یک برنامه نظارتی گسترده تر بود که چندین قاره را در بر می گیرد. این چیزی است که ما تاکنون می دانیم.

لاشه بالون کجا پیدا شد؟

این بالون که در ارتفاعی بین 18000 متری (58000 فوت) تا 19800 متری حرکت می کرد، توسط جت لاکهید مارتین F-22 Raptor در نزدیکی سواحل کارولینای جنوبی با یک موشک AIM-9X منهدم شد. کشتی های گارد ساحلی و نیروی دریایی تلاش برای بازیابی در آن منطقه را آغاز کردند. درست در نزدیکی ساحل مورتل شمالی، همراه با FBI، و آنها اکنون برخی از قطعات را بازیابی کرده اند.

ضبط‌شده از رادیو خلبانان در حین سرنگونی بالون نشان می‌دهد که هنگام سقوط، “فلز در حال شکستن” را دیدند. عمق آب در این منطقه تنها 15 متر است که بازیابی را آسان‌تر می‌کند، اما به دلیل اینکه از ارتفاع بالا به پایین شلیک شد، بخش عمده‌ای از زباله‌ها در منطقه‌ای به مساحت چندین کیلومتر مربع پخش شد.

این شکار شامل کشتی ها و شناورهای بدون سرنشین بوده است. حداقل مقداری زباله تا 5 فوریه – روز پس از سرنگون شدن – جمع آوری شد و تصاویر توسط دولت ایالات متحده به اشتراک گذاشته شد، اما آب و هوای بد تلاش های بازیابی را با مشکل مواجه کرده است.

https://www.youtube.com/watch?v=ErsT7UIpo_4

FBI در حال حاضر در حال بررسی بخش‌هایی از سایبان، سیم‌ها و وسایل الکترونیکی است که زمانی پر از گاز بود – اما اکثر لاشه‌ها هنوز در ته دریا هستند.

آیا بالون چینی جاسوسی می کرد؟

یکی از مقامات وزارت خارجه چین گفت که این بالون یک کشتی هوایی غیرنظامی است که عمدتاً برای تحقیقات هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل «قابلیت محدود خود فرمانی» از مسیر منفجر شده است.

با این حال، مقامات آمریکایی می گویند که این دستگاه دارای ملخ هایی بوده که به آن توانایی جهت یابی می دهد و همچنین می تواند ارتفاع را برای گرفتن باد در جهت های مختلف تغییر دهد.

مقامات آمریکایی می گویند این بالون بر فراز تعدادی سایت حساس نظامی در سراسر کشور از جمله سیلوهای موشکی و پایگاه نیروی هوایی Malmstrom در مونتانا پرواز کرد. آنها اصرار دارند که این یک ماموریت نظارتی بوده و اقداماتی را برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌ها و مشاهده آن با استفاده از هواپیمای جاسوسی U2 از بالا انجام داده است تا ببیند چه چیزی ممکن است به ماهواره‌های چینی مخابره شود.

مقامات گفتند که دومین بالن بر فراز آمریکای مرکزی و جنوبی دیده شده است و معتقدند که بالون سوم در مکانی نامعلوم در حال فعالیت است. احتمال منفجر شدن چندین بالن به طور همزمان از مسیر، و مسیری که بالن بر فراز ایالات متحده طی می کند، وزن بیشتری را به یک بالن جاسوسی می دهد. اکنون گزارش‌هایی مبنی بر رویت‌های احتمالی در ژاپن در سال‌های 2020 و 2021 و همچنین تایپه و هند.

بالون جاسوسی چین چقدر بود و چه چیزی را حمل می کرد؟

تصاویر گرفته شده در حالی که بالون هنوز در حال پرواز بود نشان می دهد که محموله بزرگی با ساختار داربست مانند و پنل های خورشیدی دارد. اما جزییات مربوط به نوع لوازم الکترونیکی بازیابی شده مخفی نگه داشته شده است – به غیر از تایید وجود چندین آنتن و سنسور.

ما از مقامات نظامی ایالات متحده می دانیم که ارتفاع خود بالن حدود 60 متر بوده و محموله آن تقریباً به اندازه یک “جت منطقه ای” مانند Embraer ERJ است که طول آن بین 26 تا 30 متر متغیر است. تصور می شود که محموله حدود 900 کیلوگرم وزن داشته باشد.

دن لوماس از دانشگاه برونل لندن می‌گوید که اگرچه ایالات متحده به طور علنی فاش کرده است که این بالون تجهیزاتی برای جمع‌آوری سیگنال‌های الکترونیکی دارد، اما مشخص نیست که چه نوع اطلاعات و یا چه مقداری را جمع‌آوری کرده است.

چرا چین با داشتن ماهواره از بالن های جاسوسی استفاده می کند؟

سابقه استفاده از بالن در جاسوسی و جنگ وجود دارد. تصور می‌شود بیش از یک هزار سال پیش از آنها برای سیگنال‌دهی نظامی استفاده می‌شد و یک بالون رصدی سرنشین فرانسوی در نبرد فلوروس در سال 1794 استفاده شد.

HI Sutton نویسنده جاسوسی و روزنامه‌نگار می‌گوید در حالی که ما اکنون ماهواره‌های جاسوسی و هواپیماهای نیرودار داریم، هنوز فضایی برای بالون‌های ساده‌تر، ارزان‌تر و بدون خدمه وجود دارد.

چین نیز مانند ایالات متحده راه‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد دشمنان احتمالی ایجاد کرده است. بسیاری از این قابلیت‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند و هر کدام دارای مزایا و معایب هستند – به همین دلیل است که ایالات متحده هنوز چندین دهه پس از استفاده از ماهواره‌ها، هواپیمای جاسوسی معروف U2 را اداره می‌کند. بالون ها همچنین ممکن است در محموله هایی که می توانند حمل کنند دارای مزایایی باشند. عامل دیگر این است که آنها بدون خدمه هستند. این امر خطر سیاسی شناسایی یا سرنگون شدن یک نفر را به شدت کاهش می دهد.

همانطور که هواپیمای U2 دارای طیف گسترده ای از حسگرها و محموله های مختلف برای ماموریت های مختلف است، یک بالون نیز می تواند برای تمرکز بر گرفتن تصاویر در طیف های مرئی و غیر مرئی، جمع آوری غیرفعال ارتباطات الکترونیکی یا حتی کاوش در دفاع برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر سازگار شود. پاسخ آنها – سپس تمام آن داده ها از طریق ماهواره ها ارسال می شود. برخی گفته‌اند که بالون چینی می‌تواند ارتباطات سیار کارکنان پایگاه‌های نظامی را رهگیری کند تا آنها را برای اطلاعات مفید بررسی کند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

لوماس می‌گوید تلاش‌های اطلاعاتی چین علیه ایالات متحده یک تهدید دائمی و جدی است، زیرا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط منابع انسانی و حملات سایبری منجر به “انتقال گسترده دانش فناوری” بدون توجه به استفاده از هر گونه ماهواره، بالون و هواپیما می‌شود.

او می گوید: «قسمت بالون بیشتر سیاسی است و حتی دولت بایدن پیامدهای اطلاعاتی آن را کم اهمیت جلوه داده است. این پیامی برای ایالات متحده است که چین می تواند و خواهد کرد که این کار را انجام دهد. و خود این اپیزود دیپلماسی چین و آمریکا را تضعیف کرده است، درست مانند سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی U2 آمریکا در سال 1960.

بیشتر در مورد این موضوعات: