اتخاذ یک رژیم غذایی کم FODMAP بهتر از دارو سندرم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد


قطع برخی از انواع غذاها – و خوردن بیشتر انواع دیگر – می تواند سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد

Aamulya/Getty Images

یک کارآزمایی نشان داده است که به نظر می رسد دو نوع رژیم غذایی بهتر از مصرف دارو در درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) موثر است.

یک رژیم غذایی به گونه ای طراحی شده بود که حاوی “FODMAPs”، گروهی از قندها و کربوهیدرات های مشابه موجود در لبنیات، گندم و برخی میوه ها و سبزیجات باشد. دومی رویکرد کمتر رایجی بود که برای IBS استفاده می‌شد: یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که دارای فیبر زیاد است اما سایر انواع کربوهیدرات‌ها، یعنی شکر و نشاسته، کم است.

در یک کارآزمایی تصادفی، هر دو رژیم غذایی منجر به بهبود علائم بهتری نسبت به درمان استاندارد با داروها پس از چهار هفته شد.

IBS می تواند طیف گیج کننده ای از علائم، از جمله اسهال، یبوست، نفخ و درد شکم را ایجاد کند که می تواند به مرور زمان کاهش یابد. علت اصلی این وضعیت نامشخص است.

توصیه معمول این است که از محرک های رایج مانند کافئین، الکل یا غذاهای تند خودداری کنید. افراد همچنین ممکن است از درمان های علامتی مانند ملین برای یبوست یا دارو برای اسهال استفاده کنند.

اگر این اقدامات مؤثر واقع نشد، افراد ممکن است سعی کنند مواد غذایی حاوی FODMAP را کاهش دهند، که تصور می شود به نفخ و اسهال کمک می کند زیرا تمایل دارند تا زمانی که به روده بزرگ هضم نشوند. این امر احتباس آب توسط روده بزرگ را تشویق می کند و گاز تولید می کند زیرا مولکول ها توسط باکتری ها مصرف می شوند که به نفخ کمک می کند.

Sanna Nybacka از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد و همکارانش می‌خواستند ببینند که رژیم غذایی معمولی با FODMAP کم در مقابل رویکرد متفاوت کم کربوهیدرات در حالی که هنوز مقدار زیادی فیبر می‌خورد، چگونه است. در عمل، این به معنای خوردن غذاهای پرچرب و پروتئین بالا، مانند گوشت و محصولات لبنی بود، در حالی که منابع فیبر شامل آجیل، دانه ها، لوبیاها و سبزیجات، مانند کلم بود.

این تیم از حدود 300 فرد مبتلا به IBS خواست تا از یکی از سه روش استفاده کنند: مصرف داروها در صورت نیاز برای علائم خود یا اتخاذ هر یک از دو رژیم غذایی. برای رویکردهای غذایی، به مردم مواد غذایی رایگان ارسال می‌شد، همچنین برنامه‌ها و دستور العمل‌های غذایی دقیقی به آنها داده می‌شد.

پس از یک ماه، 76 درصد از افرادی که در گروه کم FODMAP بودند کاهش قابل توجهی در علائم خود گزارش کردند، در مقایسه با 71 درصد از کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند و 58 درصد در گروه درمان پزشکی.

Nybacka می گوید، شگفتی بزرگ این بود که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر بالا، که غذاهای حاوی FODMAP را حذف نمی کرد، تقریباً به اندازه یک رویکرد کم FODMAP مؤثر بود. ما نمی‌توانیم هیچ پاسخی در مورد چرایی آن ارائه دهیم. به نظر می رسد اصلاح محتوای کربوهیدرات و کاهش مصرف FODMAP ممکن است مفید باشد.

اما هیزل اوریت از دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا می گوید که این آزمایش اگر بیشتر طول می کشید مفیدتر بود. او می گوید: “مشکل بسیاری از رژیم های پیشنهادی IBS این است که حفظ طولانی مدت آنها بسیار دشوار است.”

شرکت کنندگان تا شش ماه تحت نظر قرار گرفتند، اما در پنج ماه گذشته، به افرادی که در ابتدا رویکرد دارویی را ارائه دادند، توصیه های غذایی نیز داده شد.

Nybacka می‌گوید یک مشکل بالقوه رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر بالا این است که افراد این گروه شاهد افزایش اندکی در سطح کلسترول خون خود بودند. او می‌گوید، بنابراین، مردم باید قبل از اتخاذ این رژیم، از پزشک خود مشاوره بگیرند.

موضوعات: