فسیل مار کشف شده در هند ممکن است بزرگترین مار باشد


تصویر هنرمند از یک مار از خانواده Madtsoiidae

اصلاح شده از nixillustration.com

بقایای فسیلی کشف شده در هند به عنوان متعلق به یک مار بزرگ منقرض شده 47 میلیون ساله شناسایی شده است. اگرچه تنها تعداد کمی از مهره‌های این حیوان کشف شد، اما محققان تخمین می‌زنند که طول آن تا 15 متر می‌رسید و آن را به عنوان طولانی‌ترین مار تمام دوران در رقابت قرار می‌داد.

در سال 2005، دیرینه شناسانی از جمله سونیل باجپای در موسسه فناوری هند روکی در حال جستجوی فسیل در معدن زغال سنگ در گجرات در غرب هند بودند.

باجپای می‌گوید: «ما در واقع در حال جستجوی این محل برای فسیل‌های نهنگ‌های اولیه بودیم، اما نه تنها نهنگ‌ها، بلکه تعداد زیادی فسیل مهره‌داران دیگر، از جمله فسیل‌های مارها را پیدا کردیم.»

در میان این فسیل‌ها مجموعه‌ای از ۲۷ مهره به طول ۶ سانتی‌متر و عرض ۱۱ سانتی‌متر وجود داشت. دباجیت داتا، همچنین در موسسه فناوری هند رورکی، می‌گوید به دلیل اندازه بزرگ و این واقعیت که آناتومی آن‌ها تا حدودی توسط رسوب پنهان شده بود، ابتدا تصور می‌شد که متعلق به نوعی کروکودیل منقرض شده است.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق تر، داتا و باجپای اکنون بر این باورند که مهره ها متعلق به یک مار بسیار بزرگ از یک خانواده منقرض شده به نام Madtsoiidae است. فقط گونه های منقرض شده تیتانوبوا cerrejonensisکه دارای مهره های کمی بزرگتر بود و تخمین زده می شود که حداکثر طول آن بین 12.8 تا 14.3 متر باشد، اندازه ای قابل مقایسه دارد.

گونه جدید نامگذاری شده است واسوکی اندیکوس، پس از واسوکی، مار در هندوئیسم که اغلب به صورت حلقه خورده دور گردن خدای شیوا به تصویر کشیده شده است. محققان می گویند احتمالاً این یک شکارچی کمین بوده است که در یک محیط خشکی یا نیمه آبی مانند مرداب یا مرداب زندگی می کند، شبیه به بسیاری از گونه های بزرگ مار پیتون.

داتا و باجپای با استفاده از داده های مارهای امروزی که اندازه مهره های آنها را با طول کلی مقایسه می کند، تخمین می زنند که V. indicus بین 10.9 تا 15.2 متر طول داشت. در حالی که این به طور بالقوه طولانی تر از تیتانوبوامحققان تاکید می‌کنند که ما اسکلت کاملی از مارهای مادتسویید نداریم، بنابراین نمی‌توان فهمید که طول و اندازه مهره‌های آنها مانند گونه‌های زنده همبستگی دارد یا خیر.

جاکوب مک کارتنی از دانشگاه نازاره در روچستر نیویورک می گوید: «هر زمان که فراتر از مجموعه داده های موجود برون یابی می کنید، همیشه احتیاط لازم است. اما مهره‌های این گونه جدید آنقدر بزرگ هستند که از نظر اندازه بعد از گونه‌های کلمبیایی در رتبه دوم قرار دارند. تیتانوبوا

موضوعات: