آتش‌سوزی‌های کانادا: دود آتش‌سوزی چقدر طول می‌کشد و آیا خطرناک است؟


دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا به شهرهایی مانند نیویورک رسیده است

دود ناشی از آتش سوزی های جنگلی در کانادا به شهرهایی مانند نیویورک سرازیر شده است

رویترز/امر آلفیکی TPX تصاویر روز

دود ناشی از صدها آتش‌سوزی جنگلی در کانادا، هشدارهای مربوط به کیفیت هوا را برای میلیون‌ها نفر در شمال ایالات متحده و کانادا به همراه دود به سمت جنوب به راه انداخته است.

ده‌ها هزار نفر در کانادا به دلیل آتش‌سوزی‌هایی که در سال جاری تاکنون بیش از 4 میلیون هکتار سوخته است، تخلیه شده‌اند. دود حاصل از آن مه خاکستری در بسیاری از شهرها از جمله نیویورک ایجاد کرده و در برخی نقاط خورشید را از بین برده است.

این آتش‌سوزی‌ها همچنین برای ماه می، که هنوز در اوایل فصل آتش‌سوزی آمریکای شمالی است، رکوردی کربن در جو منتشر کرده است. انتظار می‌رود شرایط گرم‌تر و خشک‌تر به دلیل تغییرات آب و هوایی، چنین آتش‌سوزی‌هایی را بزرگ‌تر و شدیدتر کند.

دود از کجا می آید؟

به گفته مرکز آتش‌سوزی جنگل‌های بین سازمانی کانادا، تا 6 ژوئن، بیش از 300 آتش‌سوزی در سراسر کانادا شعله‌ور بوده است که بیش از 200 مورد از آنها کنترل نشده است. استان شرقی کبک بیشترین آتش سوزی را داشته است. آتش سوزی های متعددی نیز در استان های غربی آلبرتا و بریتیش کلمبیا شعله ور شد. بیشتر دود که شمال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد از آتش سوزی در شرق به سمت جنوب می رود.

بسیاری از آتش سوزی ها از روزها قبل شروع شده و آتش سوزی در غرب کانادا هفته ها است که شعله ور شده است. اما مقادیر زیادی دود تازه شروع به رسیدن به مراکز جمعیتی کرد ایالات متحده پس از یک سیستم طوفانی که در سواحل اقیانوس اطلس شکل گرفت و شروع به دمیدن دود به سمت جنوب کرد.

آلبرت آنسمان در موسسه تحقیقات تروپوسفر لایبنیتز در آلمان می گوید که دود ناشی از آتش سوزی ها به اروپا نیز رسیده است. او می‌گوید: «از زمان شروع فصل آتش‌سوزی، تقریباً در هر لایه جو، از جمله استراتوسفر پایین‌تر، دود را دیده‌ایم». نشان داده شده است که دود آتش سوزی وقتی به این ارتفاع می رسد لایه اوزون را تخریب می کند.

مقداری دود نیز به بخش‌هایی از اقیانوس منجمد شمالی رسیده است، جایی که می‌تواند یخ‌های دریا را بپوشاند و آب شدن را تسریع کند.

دود آتش سوزی چقدر دوام می آورد و چه زمانی از بین می رود؟

ممکن است هفته ها یا بیشتر طول بکشد تا خود آتش سوزی ها تحت کنترل قرار گیرند. اما سیستم آب و هوای حامل دود به شمال ایالات متحده ممکن است در چند روز آینده تغییر کند. مناطق بزرگ احتمالا تا آن زمان دود آلود خواهند ماند.

آیا آلودگی هوا ناشی از دود آتش سوزی خطرناک است؟

پاتریک کینی از دانشگاه بوستون می گوید آلودگی هوا ناشی از دود آتش سوزی تا حد زیادی اثرات سلامتی مشابه سایر انواع آلودگی هوا دارد. اینها عمدتاً به دلیل ذرات ریز یا PM2.5 در دود است که می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند و به ویژه برای افراد مبتلا به آسم یا بیماری قلبی یا برای کودکان خردسال و افراد مسن می تواند مضر باشد.

کینی می‌گوید حتی چند روز از چنین سطوح بالای آلودگی هوا برای تشدید مشکلات تنفسی موجود و احتمالاً ایجاد مشکلات جدید کافی است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم در افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، جهش‌های قابل مشاهده وجود خواهد داشت. “هرچه این مدت طولانی تر شود، احتمال آن بیشتر است.”

توصیه های بهداشتی ایالتی توصیه می کنند تا حد امکان در داخل خانه بمانید، پنجره ها را بسته نگه دارید و استفاده از تهویه مطبوع را محدود کنید. در اتاق های کوچکتر، دستگاه های تصفیه هوا می توانند به طور موثر آلودگی را کاهش دهند. استفاده از ماسک با کیفیت بالا اگر خارج از منزل هستید نیز می تواند به فیلتر کردن ذرات موجود در دود کمک کند. کینی می‌گوید: «احتمالاً بیشتر اوقات ماسک می‌پوشم.

دپارتمان حفاظت از محیط زیست نیویورک همچنین به مردم توصیه می کند که از رانندگی اجتناب کنند و در صورت امکان مصرف انرژی را کاهش دهند تا آلودگی هوای اضافی برای اگزوز خودروها و تولید برق را محدود کنند، اگرچه این تنها می تواند تأثیر کمی داشته باشد.

چه چیزی باعث افزایش آلودگی هوا در جاهای دیگر می شود؟

در یک نقطه در 6 ژوئن، شهر نیویورک به عنوان دارای بدترین کیفیت هوا در جهان توسط وب سایت سوئیسی IQAir رتبه بندی شد. دیترویت، میشیگان نیز در رده 10 برتر قرار گرفت. دود ناشی از این آتش سوزی ها در نهایت بر فراز این شهرها و بقیه مناطق شمالی ایالات متحده خواهد وزید، اما بسیاری از شهرهای دیگر که در این فهرست قرار دارند، تقریباً با سطوح مشابهی از آلودگی هوا مواجه هستند. همیشه.

در بالای فهرست، دهلی، هند، دارای سطوح بالایی از آلودگی هوا است که عمدتاً ناشی از اگزوز وسایل نقلیه ناکارآمد و گرد و غبار جاده ها از ساخت و ساز، و همچنین نیروگاه هایی است که سوخت های فسیلی را می سوزانند و کشاورزان زباله های کارخانه را می سوزانند. در سانتیاگو، شیلی، همچنین در میان 10 کشور برتر، سوزاندن چوب برای گرم ماندن در زمستان یکی دیگر از منابع آلودگی هوا است.

چنین قرار گرفتن مزمن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا می تواند اثرات بهداشتی گسترده ای داشته باشد، مانند افزایش نرخ بیماری های تنفسی.

موضوعات: