چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟


علت چاقی یک شبه چیست؟

چاقی فقط در اثر پرخوری ایجاد نمی شود و عوامل متعددی بر افزایش وزن تأثیر می گذارد که شما حتی ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله ، این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در مقاله ای در مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شده باشیم بررسی کنیم ، اما شما از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بی دلیل نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. علت چاقی به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط است ، شما واقعاً تنها علت افزایش وزن را نمی دانید. برخی از افراد نیز فکر می کنند که خیلی کم و درست غذا می خورند و علت چاقی را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این فقط ظاهر مشکل را روشن می کند و کمکی نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یک یا چند علت افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما از این موارد آگاه نیستید.

نشستن

عدم تحرک روزانه و اصطلاحاً بی تحرکی عوامل م forثر بر افزایش وزن و بیماریهای مزمن هستند. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای هفته است. در این مطالعه ، کار و تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد نشسته ایفا کرد.

چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن ، می تواند تفاوت زیادی در جلوگیری از بی تحرکی و چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه روی 317 کارگر نشان داد که اگر فقط یک ساعت بنشینیم و یک ساعت در یک روز کار کنیم ، توده چربی بدن کاهش می یابد ، اندازه دور کمر کاهش می یابد و توده عضلانی بدون چربی افزایش می یابد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت پرده می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام ، تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه باعث چاقی بدون خوردن زیاد می شود ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال در 30 مطالعه نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش دو کیلویی وزن می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرین برای سلامتی بسیار مضر است ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون مصرف زیاد غذا هستند و بسیاری از آنها نمی دانند که علت چاقی آنها مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 1،9363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی کالری بالایی دارند اما حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر نیستند که احساس اشباع شدن می کنند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

او به اندازه کافی نمی خوابد

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه ای روی 92 زن نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند نسبت به زنانی که 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) هستند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب 33 درصد بیشتر از افرادی که کمتر از 7 ساعت می خوابند باعث کاهش وزن می شود.

اگر کیفیت خواب شما پایین است ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، کاهش میزان مصرف کافئین و کاهش خواب در زمان معین به

عدم مصرف کافی غذاهای سالم و مفید

خوردن غذاهای ناسالم و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از غذاهای سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است که می تواند بدون پرخوری منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که حداکثر مصرف سبزیجات ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل وعده های غذایی غنی از مواد مغذی مصرف کنند و وعده های غذایی بیشتری را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر مشابهی را از دست دادند-5.4 کیلوگرم (12 پوند) در گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) در گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را برای وعده ها و میان وعده ها اضافه کنید.

تنش

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که میزان کورتیزول در افراد چاق بیشتر از افراد بدون بیماری است.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که روی تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق کار می کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، از تکنیک های آرامش مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و چت با دوستان در برنامه روزانه خود استفاده کنید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً منجر به سبک زندگی نامناسب و نکاتی می شود که ذکر می کنیم ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، علت پرخوری و افزایش وزن بدون فعالیت بدنی زیاد ممکن است مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم باید با تجمع چربی اضافی روبرو شوید. بدن چاقی هایی که باعث چاقی می شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش وزن شود و با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث کاهش وزن می شود.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک حمله شایع پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به تعدادی از آثار سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف این دارو ممکن است چاق باشید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها چند عادت است که می تواند خطر افزایش وزن شما را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید