مینی راهنمای خیساندن و جوانه زنی در خانه


نمی دانید منظور از خیساندن و جوانه زنی چیست؟ در اینجا یک راهنمای کوچک در مورد چگونگی و نحوه تهیه دانه ها ، غلات و حبوبات به این روش در راحتی کیچ خود آورده شده است.

وقتی به یک میکروب فکر می کنید ، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد ممکن است مشتی از گیاهان کوچک ساقه سفید و برگ سبز باشد که اغلب در بسیاری از ساندویچ فروشی ها به عنوان روکش استفاده می شود. و شما اشتباه نمی کنید!

میکروب ها سبزیجات کمی مغذی هستند که می توان به طرق مختلف از آن لذت برد. می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه ها پیدا کنید ، اما می توانید آنها را در خانه نیز تهیه کنید.

در اینجا اصول اولیه خیساندن و جوانه زنی به شما کمک می کند تا شروع کنید!

جوانه زنی چیست؟

میکروب ها بذرهای جوانه زده (یا گیاهان بچه) هستند ، بنابراین جوانه زنی فرایند کشت است.

همه این بدان معناست که هسته یک شوت را انجام داده است. این شبیه به یک گیاه موجود است که شاخه جدیدی از ساقه خود رشد می کند مگر اینکه با دانه اولیه شروع شود. برخی از نمونه های تجاری رایج عبارتند از جوانه یونجه ، جوانه ماش و گندم.

دانه ها ، غلات و حبوبات برای جوانه زنی بهترین هستند. همچنین می توانید این کار را در خانه در چند مرحله ساده انجام دهید ، که شامل یک فرآیند خیساندن برای تشویق جوانه زنی بذر ، دانه یا حبوبات است.

اما ابتدا می توانید به این فکر کنید که چرا میکروب ها برای شما مفید هستند.

فواید خیساندن و جوانه زنی

مزایای اصلی خیساندن و جوانه زنی این است که می تواند فراهمی زیستی و قابلیت هضم مواد مغذی را افزایش دهد.

حبوبات ، آجیل و دانه ها حاوی ترکیباتی هستند که با جذب سایر مواد مغذی موجود در گیاه به ویژه مواد معدنی مانند کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم و روی رقابت می کنند. برخی از این مواد مغذی عبارتند از اسید فیتیک (یا فیتات) ، اسید اگزالیک (یا اگزالات) و لکتین.

نشان داده شده است که خیساندن باعث کاهش میزان مواد مغذی برخی حبوبات و دانه ها می شود ، اما میزان آن بستگی به نوع آن دارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه مقایسه ای در سال 2018 نشان داد که خیساندن دانه های سویا و سایر لوبیاهای معمولی در آب مقطر قبل از پخت ، میزان اگزالات و لکتین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد اما بر اسید فیتیک تأثیر نمی گذارد.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که جوانه زنی در مقیاس صنعتی نخود و نخود سبز باعث کاهش فیتات ها می شود بدون این که بر کیفیت تغذیه آنها تأثیر قابل توجهی بگذارد. با این حال ، یک مطالعه دیگر نشان داد که عدس نه تنها مواد مغذی خود را از دست داده بلکه محتوای اسید آمینه و آنتی اکسیدان را پس از جوانه زنی به دست آورده است. همچنین نشان داده شده است که آرد برنج کامل اسید فیتیک را از دست می دهد اما پس از جوانه زنی آنتی اکسیدان می یابد. فراهمی زیستی آهن برخی از آرد سبوس دار نیز می تواند پس از جوانه زنی افزایش یابد.

علاوه بر این ، برخی از دانه های جوانه زده حاوی پروتئین بیشتری نسبت به گونه های غیر جوانه زده خود هستند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اسیدهای آمینه ضروری پس از جوانه زدن گندم ، برنج قهوه ای و آب تریتیکال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

نشان داده شده است که حتی محصولات تجاری مانند توفو سویا جوانه زده و شیر سویا نسبت به همتایان بدون ژرمینه خود دارای پروتئین بیشتر و مواد مغذی کمتری هستند.

در مورد قابلیت هضم ، جوانه زنی بذرها همچنین می تواند در دسترس بودن فیبر را افزایش دهد. یک مطالعه قدیمی نشان داد که حبوبات جوانه زده میزان فیبر آنها را در 5 روز 133 درصد افزایش می دهند. غلات جوانه زنی همچنین می توانند محتوای گلوتن را کاهش دهند ، که می تواند برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند آسان تر باشد.

به خاطر داشته باشید که مواد مغذی بیشتر زمانی وجود دارد که حبوبات به صورت خام و خام باشند … و من کسی را نمی شناسم که یک کاسه بزرگ لوبیا خام را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود بخورد. با این وجود ، خیساندن و جوانه زنی می تواند مواد مغذی را کاهش داده و فراهمی زیستی سایر مواد مغذی را در گیاه بهبود بخشد.

نحوه پرورش جوانه در خانه

آیا آماده جوانه زدن در آشپزخانه هستید؟ در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

ابتدا تجهیزات مناسب جوانه زنی را تهیه کنید. این می تواند یک “گلدان جوانه زنی” رسمی با یک درب تهویه و احتمالاً یک پایه باشد. همچنین اگر در حال جوانه زنی بذرها هستید ، می تواند به معنای یک شیشه بنایی با درپوش جوانه زنی ، یا درپوش با جیب در آن یا یک تکه پارچه پنیر محکم شده با نوار لاستیکی باشد. همه آنها یک هدف را ارائه می دهند ، و هیچ راه اشتباهی برای انجام این کار وجود ندارد (به شرطی که ایمنی غذا را رعایت کنید).

خیس کنید و جوانه بزنید:

  1. با حبوبات خام مانند نخود یا لوبیا آبی تیره ، غلات یا دانه ها شروع کنید. هرچه آنها را تازه تر بیابید ، نتایج بهتری خواهید گرفت. در اکثر مغازه های خواربار فروشی ، معمولاً کیسه های لوبیا خشک شده (یا دانه ها یا دانه ها) را به صورت عمده ، یا ماکارونی و غذاهای کنسرو شده پیدا خواهید کرد.
  2. دانه ها را کاملاً بشویید و در یک ظرف تمیز و استریل قرار دهید. آنها را با آب تصفیه شده که 2-3 اینچ از آنها بالا می رود بپوشانید. بطری را با قسمت انتخاب شده بپوشانید.
  3. حبوبات را روی پیشخوان بگذارید تا یک شب یا حدود 8 ساعت خیس بخورد.
  4. در صورت تمایل می توانید لوبیا یا غلات خیس خورده را بپزید. اگر می خواهید آنها را جوانه بزنید ، آبکش کنید ، آبکشی کنید و دوباره آبکش کنید. سپس بطری را وارونه تثبیت می کند تا رطوبت اضافی از آن خارج شود ، مانند داخل یک کاسه کوچک که مایع را جذب می کند. پس از متوقف شدن قطره ، بطری را به صورت عمودی وارونه کنید زیرا نمی خواهید دانه ها کاملاً خشک شوند. بهتر است آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  5. هر 8 تا 12 ساعت با آب تصفیه شده جدید آبکشی و تخلیه کنید. آنها باید ظرف چند روز شروع به جوانه زنی کنند. شستشو و تخلیه را مانند قبل ادامه دهید تا طول آنها به حدود 1-2 اینچ برسد.
  6. وقتی نهال ها آماده شدند ، برای آخرین بار آبکشی کرده و چکه کنید. سپس آنها را در یک ظرف سرپوشیده قرار داده و به مدت 5-7 روز در یخچال نگهداری کنید. هرچه زودتر از آنها استفاده کنید ، تازه تر می شوند!

جوانه ها را می توان به شکل فعلی مصرف کرد ، به سالاد اضافه کرد ، به عنوان ساندویچ و مواد پرکننده استفاده کرد ، یا حتی به غذاهای داغ مانند سوپ ، املت یا کیک اضافه کرد.

اقدامات ایمنی مواد غذایی

در سالهای اخیر ، جوانه ها توسط FDA به عنوان غذاهای پرخطر طبقه بندی شده اند. این امر به این دلیل است که در طول تاریخ ، بیماریهای ناشی از غذا در ایالات متحده ، در میان موارد دیگر ، ایجاد شده است سالمونلا و اشرشیاکلی در واقع ، طبق CDC ، بین سالهای 2013-2017 12 بیماری همه گیر وجود داشت که میکروب افراد را می خورد.

چرا این هست؟ احتمال آلودگی شاخه ها در حین فرایند جوانه زنی بسیار زیاد است. به عنوان مثال ، میکروب های تجاری رشد یافته در مناطق وسیع می توانند به آب آبیاری ، کود ، حیات وحش یا کارگران ناسالم مزرعه آلوده شوند. آنها همچنین در طول حمل و نقل در معرض عوامل بیماری زا قرار می گیرند. خطرات مشابه هنگام رشد در خانه اعمال می شود. میکروب ها می توانند سطوح و تجهیزات غیر استریل را در خانه دست های کثیف یا حیوانات خانگی آلوده کنند.

علاوه بر این ، محیط رشد ایده آل برای جوانه زنی – دمای اتاق ، رطوبت زیاد – همچنین محیطی ایده آل برای رشد میکروارگانیسم ها است.

برای کاهش خطر عفونت:

  • فقط شاخه هایی را که در یخچال نگهداری می شوند خریداری کنید
  • اطمینان حاصل کنید که جوانه های فروشگاه حاوی مخاط ، کپک ، بوهای شل یا بدون بو نیستند
  • در صورت جوانه زنی در خانه ، دستان خود را کاملاً بشویید ، سطوح را ضد عفونی کنید و تمام وسایل آشپزخانه و شیشه های جوانه زنی را استریل کنید.
  • میکروب ها را در ظروف تمیز در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر در یخچال نگهداری کنید
  • قبل از خوردن جوانه ، آنها را مستقیماً زیر آب سرد سرد بشویید

برای افراد سالم ، مزایای مصرف جوانه از این خطرات بیشتر است. با این حال ، اگر شما باردار هستید یا در رده های خطر بیشتری قرار دارید ، مانند افراد مسن یا افراد دارای نقص ایمنی ، بهتر است از میکروب ها ، به ویژه خام اجتناب کنید.

5 به طور کلی غذاها و فعالیتهای سالم که در دوران بارداری ناسالم هستند >>

مسیرهای کوتاه برای خیساندن و جوانه زنی

آیا زمان (یا تمایل) برای پرورش جوانه خود در خانه را ندارید؟ مشکلی نیست!

تعدادی از محصولات موجود است که قبلاً جوانه زده اند یا از حبوبات و غلات جوانه زده به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند و علاوه بر راحتی ، مزایای تغذیه ای یکسانی را ارائه می دهند.

برخی از مارک های مورد علاقه من که محصولات جوانه زده مانند نان ، ماکارونی ، شیرینی و غلات تولید می کنند عبارتند از:

خواه بخواهید محصولات از قبل جوانه زده بخرید یا خودتان آن را پرورش دهید ، امیدوارم این نقطه شروع خوبی باشد. با رعایت نکات ایمنی غذا ، می توانید جوانه های مختلف را به راحتی در کیچ خود پرورش دهید – و از تغذیه بهتر و قابلیت هضم آنها لذت ببرید!

ملاحظات: آیا تا به حال سعی کرده اید حبوبات را خیس کرده و یا جوانه بزنید؟ نکات خود را در نظر به اشتراک بگذارید!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه ، این پست ها را بررسی کنید:

– ویتنی

اگر پنج مورد از این پست ها رایگان هستند ، لطفاً توجه داشته باشید که به تصویر وصل شده و عضو #WITSKITCH هستند – من عاشق دیدن هستم!

دیدگاهتان را بنویسید