ژن های بیماری گوچر ممکن است از یهودیان در برابر سل محافظت کرده باشد


بر اساس تحقیقات روی گورخرماهی، بیماری گوچر، یک بیماری ژنتیکی که در یهودیان اشکنازی شایع تر است، ممکن است در برابر سل محافظت کند.

سلامتی


6 فوریه 2023

میکروگراف نوری برش از طحال بیمار مبتلا به بیماری گوچر.  لنفوسیت‌های کوچک و سلول‌های ماکروفاژ بزرگ (سلول‌های گوچر، صورتی، نوعی گلبول سفید) وجود دارند.  بیماری گوچر یک اختلال متابولیک ارثی است که در آن یک ماده چرب به نام گلوکوسربروزید در طحال (در ماکروفاژها)، ریه ها، کبد و مغز استخوان و گاهی اوقات مغز تجمع می یابد.  این به دلیل عدم وجود آنزیم گلوکوسربروزیداز (GC) است.  این بیماری در دوران کودکی ظاهر می شود و برخی از اشکال آن در چند سال اول کشنده است.  اشکال دیگر باعث بزرگ شدن اندام های آسیب دیده، استخوان های ضعیف و دردناک و کم خونی می شود.  برخی از اشکال نیز باعث آسیب شدید سیستم عصبی می شوند.  هیچ درمانی وجود ندارد، اما درمان جایگزین آنزیمی با استفاده از GC می تواند علائم را تسکین دهد.  رنگ آمیزی زعفران هماتوکسیلین-ائوزین (HES).  بزرگنمایی: x400 در اندازه 24x36 میلی متر.

نمای میکروسکوپی از طحال یک فرد مبتلا به بیماری گوچر که ماکروفاژهای بزرگ شده را به رنگ صورتی نشان می دهد.

کتابخانه عکس ISM/Science

یک بیماری ژنتیکی به نام بیماری گوچر که در برخی از گروه‌های یهودی شایع‌تر است، ممکن است به محافظت از مردم در برابر سل کمک کند و شاید توضیح دهد که چرا این بیماری ادامه دارد.

زمانی که به گورخرماهی ها همان جهش هایی داده می شود که منجر به بیماری گوچر می شود، کمتر مستعد ابتلا به عفونت توسط باکتری عامل سل هستند.

یهودیان اشکنازی، که از هر 10 یهودی، 8 نفر را تشکیل می دهند، دارای نرخ بالاتر از میانگین بیماری گوچر هستند که علائمی از درد و خستگی تا بزرگ شدن کبد و طحال دارد.

این بیماری به دلیل عملکرد نادرست نوعی از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژ ایجاد می شود که وظیفه آن جذب باکتری در بخش های داخلی به نام لیزوزوم است که در آن میکروب ها کشته می شوند. بر خلاف اکثر باکتری ها، کسانی که مسئول سل هستند، نامیده می شوند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، می تواند در داخل لیزوزوم ها زنده بماند و به عفونت اجازه می دهد در داخل ماکروفاژها در ریه ها پخش شود.

صدها جهش وجود دارد که باعث بیماری گوچر می شود، اما همه آنها منجر به ایجاد نوعی چربی در داخل لیزوزوم می شوند. لالیتا راماکریشنان از دانشگاه کمبریج و همکارانش تأثیر این جهش‌ها را در گورخرماهی که گاهی برای مطالعه سل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بررسی کردند، زیرا در هنگام ابتلا به بیماری مشابهی دچار می‌شوند. مایکوباکتریوم مارینوس، یکی از بستگان نزدیک باکتری سل انسانی است.

این تیم رایج ترین جهش هایی را که باعث بیماری گوچر در یهودیان اشکنازی می شود به این ماهی دادند. همانطور که انتظار می رود، چربی در لیزوزوم های ماکروفاژهای آنها ایجاد می شود.

با دو معیار، ماهی ها کمتر مستعد ابتلا به عفونت بودند. به عنوان مثال، در آزمایشی که شامل تزریق یک باکتری به آنها بود، 42 درصد از حیوانات جهش یافته در مقایسه با 13 درصد از ماهیان بدون جهش، سالم ماندند. راماکریشنان می گوید: میزبان شانس بیشتری برای کشتن باکتری ها دارد.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که نوع چربی که در داخل لیزوزوم‌ها ایجاد می‌شود، برای باکتری‌های سل انسانی و ماهی معادل آن، زمانی که در ظرف رشد می‌کند، سمی است. «انباشته شدن این چربی دارای فعالیت شوینده است. آی تی [disrupts] راماکریشنان می گوید: غشاهای باکتری سل.

سل یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان مردم اروپا در قرن های گذشته بوده است، به ویژه افرادی که در شرایط شلوغ زندگی می کنند. راماکریشنان می گوید که امروزه از هر 800 یهودی اشکنازی، 1 نفر مبتلا به بیماری گوچر است، اما این میزان ممکن است چند صد سال پیش، زمانی که سل در اروپا شایع تر بود، بیشتر بوده است.

او می‌گوید، انواعی که باعث بیماری گوچر در یهودیان اشکنازی می‌شوند، نسبت به برخی جهش‌های دیگر منجر به شکل خفیف‌تری از این بیماری می‌شوند و از این ایده حمایت می‌کنند که می‌توانستند برای آن انتخاب شوند زیرا آسیب‌پذیری افراد در برابر سل را کاهش می‌دهند.

مارک توماس از دانشگاه کالج لندن می‌گوید توضیح متفاوت این است که جمعیت یهودیان قبلاً کوچک بوده‌اند و بنابراین جهش تصادفی یک فرد توسط بسیاری از فرزندان آنها به ارث رسیده است. شواهد خوبی از تنگناهای کوچک جمعیت در قرون وسطی وجود دارد، اما این احتمال را رد نمی کند. [Gaucher mutations causing] برخی از مزیت ها در برخی شرایط.

بیشتر در مورد این موضوعات: