پروانه‌های شهری ممکن است به دلیل آلودگی نوری بال‌های کوچک‌تری داشته باشند


یک پروانه دوکی ارمنی که روی یک گل نشسته است

DP بی مهرگان حیات وحش / آلامی

پروانه‌هایی که سعی در زنده ماندن در شهرهای روشن دارند، ممکن است بال‌های کوچک‌تری ایجاد کرده باشند تا میزان جذب آنها توسط نور را محدود کنند.

نور مصنوعی که در شب می تابد، زندگی بسیاری از گونه های حشرات را مختل می کند، آنها را از زیستگاه و جفت خود منحرف می کند و آنها را در معرض شکارچیان قرار می دهد. تغییرات اکولوژیکی ناشی از آلودگی نوری نیز ممکن است تغییرات تکاملی ایجاد کرده باشد، اما به سختی می‌توان نمونه‌های واضحی را به دست آورد.

در جستجوی چنین تغییری، Evert Van de Schoot از دانشگاه کاتولیک Louvain در بلژیک و همکارانش اندازه بال و بدن 680 پروانه ارمنی دوکی را تجزیه و تحلیل کردند.Yponomeuta cagnagella). این پروانه ها از آزمایش قبلی که پاسخ آنها به نور را آزمایش می کرد، حفظ شدند.

در آن آزمایش، محققان لارو پروانه ها را از محیط های شهری روشن و مکان های روستایی تاریک در فرانسه و سوئیس جمع آوری کردند، سپس پروانه ها را با هم در همان باغ پرورش دادند. در آزمایش «پرواز به نور»، 30 درصد کمتر پروانه‌های شهری در مقایسه با پروانه‌های روستایی در تله نور گرفتار شدند که نشان می‌دهد آنها واکنش ضعیف‌تری به نور نشان داده‌اند.

شاید ون دو شوت و همکارانش اکنون توضیحی برای این موضوع پیدا کرده باشند. پس از اندازه گیری دقیق بدن حشرات، آنها دریافتند که پروانه های محیط های شهری به طور متوسط ​​بال های کوچک تری نسبت به پروانه های مناطق روستایی داشتند. در میان جمعیت شهری و روستایی، این اندازه بال کوچکتر با پاسخ ضعیف‌تر در آزمایش تله نور مرتبط بود.

ساموئل فابیان از امپریال کالج لندن می‌گوید: «آنچه واقعاً قابل توجه است، فقط تفاوت در جمعیت پروانه‌های روستایی و شهری با وجود تغییرات کوچک در بال است. او می‌گوید تمرکز این مطالعه بر مکانیک پرواز ابعاد دیگری به نحوه تفکر ما در مورد تأثیر نور بر حشرات می‌افزاید. او می گوید: «طبیعت ساکن نیست. “طبیعت با ما سازگار است.”

داشتن بال های کوچکتر ممکن است فاصله و سرعت پراکندگی این پروانه ها را برای یافتن جفت یا غذا محدود کند. وان دو شوت می‌گوید، اما اگر پروانه‌ها را نسبت به اثرات منفی واکنش شدید به نور کمتر مستعد کند، این مبادله ممکن است سازگاری مفیدی در اکوسیستم‌های شهری باشد.

محققان می گویند که نمی توانند رد کنند که آیا این تغییر ناشی از برخی تفاوت های دیگر بین محیط های شهری و روستایی، مانند زیستگاه های تکه تکه شده است یا خیر. تغییرات در بینایی نیز ممکن است به کاهش پاسخ شب پره های شهری به نور کمک کرده باشد. و سایر گونه های حشرات ممکن است به روش های مختلف تحت تأثیر قرار گیرند.

اما اگر گسترده باشد، چنین تغییراتی در تحرک می تواند جمعیت حشرات را از یکدیگر و همچنین از گیاهانی که گرده افشانی می کنند جدا کند. “این می تواند برای اکوسیستم به عنوان یک کل مهم باشد.”

موضوعات: