فسیل‌های کوچک T. rex ممکن است گونه‌های متمایز باشند – اما همه موافق نیستند


تصویری از نبرد نانوتیرانوس با تیرانوزاروس رکس جوان

رائول مارتین

تیرانوزاروس رکس شاید تنها گوشتخوار بزرگی نبوده باشد که در اواخر کرتاسه بر آمریکای شمالی حکومت می کرد. تفسیر مجدد چندین فسیل از دایناسورهای کوچک که گاهی اوقات به عنوان جوان طبقه بندی می شوند تی رکس به این ایده بحث برانگیز که گونه‌های کوچک‌تر دیگری به نام نامیده می‌شود، وزن می‌افزاید Nanotyrannus lancensis، در کنار پادشاه دایناسورها زندگی می کرد.

نیکلاس لانگریچ از دانشگاه باث در بریتانیا می‌گوید: «این معروف‌ترین حیوان فسیلی در جهان است. «خیلی ها هستند که به آن نگاه می کنند. و ما نمی توانیم به توافق برسیم.»

این بحث برای دهه‌ها دیرینه‌شناسان را دچار اختلاف کرده است. مقاله ای در دهه 1960 استدلال می کرد که جمجمه ای که دو دهه قبل در سازند نهر جهنم مونتانا کشف شده بود از یک تی رکس که قبل از رسیدن به بلوغ کامل مرده بود. اما در دهه 1980، دیگران استدلال کردند که تفاوت بین جمجمه و شناخته شده وجود دارد تی رکس نمونه ها نشان دادند که این فسیل در واقع یک گونه بالغ از یک گونه متمایز است که آنها نام آن را گذاشتند Nanotyrannus lancensis.

کار جدیدتر مبتنی بر فسیل‌های اضافی این موضوع را مورد بحث قرار داد و استدلال کرد که تفاوت بین فسیل‌های کوچکتر و اندازه کامل تی رکس فسیل ها تفاوت سنی داشتند نه گونه ها. این بحث پیامدهایی برای درک اکولوژی و تنوع دایناسورها در دوره درست قبل از انقراض آنها دارد.

در حال حاضر، لانگریچ و ایوان سایتتا در دانشگاه شیکاگو شش خط شواهد را به نفع شناسایی فسیل‌های کوچکتر گرد هم آورده‌اند. نانوتیرانوس. این شامل فهرست نویسی بیش از 150 ویژگی مجزا است که بین فسیل های مورد بحث و شناخته شده متفاوت است. تی رکس فسیل ها، از جمله چیزهایی مانند پوزه باریک تر و دندان های صاف تر. آنها استدلال می کنند که تغییر همه اینها بین یک نوجوان و یک بزرگسال غیرممکن است تی رکس.

محققان همچنین الگوهای حلقه‌های رشد را در استخوان‌ها که هر ساله با توقف رشد استخوان‌ها تشکیل می‌شوند، تجزیه و تحلیل کردند. با کاهش رشد حیوان، فاصله بین حلقه ها کاهش می یابد. محققان متوجه سفت شدن این حلقه ها شدند که به گفته آنها نشان می دهد فسیل های کوچکتر بالغ جوان هستند. نانوستبر به جای نوجوان تی رکس. آنها این بزرگسالان را تخمین می زنند نانوستبر بین 1000 تا 2000 کیلوگرم، تا یک چهارم یک بزرگسال وزن داشت تی رکس 8000 کیلوگرم به هر نحوی که آن داده‌ها را نمودار کنید، نمی‌توانید آن حیوان را به یک تبدیل کنید تی رکسلانگریچ می گوید.

جدیدترین شواهد، فسیل استخوان جلویی است – که بین چشم و جمجمه قرار دارد – که لانگریچ از آرشیو موزه دیرینه شناسی دانشگاه کالیفرنیا کشف کرد و محققان از آن به عنوان یک نوجوان تعبیر کردند. تی رکس زیرا از نظر انتقادی با فرضیه متفاوت است نانوستبر فسیل ها “این حیوانی است که کوچکتر از آن است نانوستبر اما آن را دارد تی رکس لانگریچ می گوید مورفولوژی.

برخی از محققان خارجی می گویند که متقاعد نشده اند که فسیل های کوچکتر واقعاً یک گونه جداگانه هستند. “من مشکلی ندارم نانوستبر هالی وودوارد از دانشگاه ایالتی اوکلاهاما، که در سال 2020 مطالعه‌ای در مورد حلقه‌های رشد که به این نوجوان اشاره می‌کرد، می‌گوید، یک چیز واقعی است. تی رکس توضیح او می گوید: «من متقاعد نشده ام که تفسیر آنها دقیق تر از تفسیر ما باشد. نانوستبر برای حل تفاسیر مختلف مورد نیاز است.

توماس کار در کالج کارتاژ در ویسکانسین، که مدتهاست استدلال می کند که فسیل ها نوجوان هستند. تی رکس، می افزاید که استخوان جلویی یافت شده در برکلی آنقدر ناقص است که نمی تواند او را تحت تأثیر قرار دهد. او می‌گوید: «من اصلاً این موضوع را جدی نمی‌گیرم.

اسکات پرسونز در کالج چارلستون در کارولینای جنوبی بیشتر از آنچه او می گوید دیدگاه جدیدی در مورد شکاف دیرینه بین دیرین شناسان است استقبال می کند. او می‌گوید: «این مقاله جدید بحث را حل نمی‌کند، اما من خوشبین هستم که این مقاله تا حد زیادی همه چیز را متزلزل خواهد کرد.

موضوعات: