هزاران نهنگ گوژپشت پس از موج گرمای دریایی از گرسنگی مردند


نهنگ های گوژپشت تحت تاثیر موج گرمای دریایی در اقیانوس آرام قرار گرفتند

نیکولا رانسوم

بر اساس مطالعه‌ای که از هوش مصنوعی برای شناسایی تک تک نهنگ‌ها از روی عکس‌های دم آن‌ها استفاده کرد، تعداد نهنگ‌های گوژپشت در اقیانوس آرام شمالی بین سال‌های 2012 تا 2021 20 درصد کاهش یافت.

این کاهش با موج گرمای عظیم دریایی که گاهی اوقات لکه نامیده می‌شود، مصادف شد که در سال 2013 شروع شد و تا سال 2016 ادامه داشت. شدت بی‌سابقه این لکه تقریباً به طور قطع نتیجه گرمایش جهانی بود.

تد چیزمن از دانشگاه کراس جنوبی استرالیا می گوید، یافته ها نشان می دهد که حدود 7000 نهنگ به دلیل موج گرمای دریایی از گرسنگی مرده اند. شناخته شده است که این لکه باعث مرگ دسته جمعی بسیاری از حیوانات دیگر مانند پرندگان دریایی شده است.

Cheeseman می گوید: “بعید است که این یک رویداد یک بار باشد و اگر ما به سرعت عوامل تغییرات آب و هوایی را در سطح جهان مهار نکنیم، امواج گرمای دریایی بیشتر که بهره وری اقیانوس ها را در سراسر جهان کاهش می دهد، آینده ما خواهد بود.”

این نهنگ ها به نهنگ های گوژپشت و دیگر گونه های نهنگ ضربه می زند، اما باید بدانیم که این نهنگ ها شاخص های سلامت اقیانوس ها هستند. ما انسان‌ها برای خیلی چیزها به سلامت اقیانوس وابسته هستیم.»

جمعیت نهنگ‌ها معمولاً با روش‌هایی مانند بررسی کشتی‌ها تخمین زده می‌شود، که در آن تعداد مشاهده شده در یک منطقه برای بدست آوردن یک ایده تقریبی از جمعیت کلی، برون‌یابی می‌شود. این مطالعه اولین موردی است که از داده‌های یک پروژه مشترک بین‌المللی به نام Happywhale استفاده می‌کند، جایی که هر کسی می‌تواند عکس‌ها را از طریق یک وب‌سایت یا برنامه همراه با زمان و مکان مشاهده ارسال کند.

هوش مصنوعی برای شناسایی افراد از روی عکس ها استفاده می شود. در مورد نهنگ های گوژپشت (Megaptera novaeangliaeاین بر اساس شکل دم و الگوهای رنگدانه آنها است.

به طور کلی، در حال حاضر نزدیک به 800000 عکس به Happywhale ارسال شده است که توسط Cheeseman یکی از بنیانگذاران آن است. این به بیش از 100000 نهنگ منفرد در سراسر جهان اجازه شناسایی داده است.

Cheeseman می‌گوید: «با کار مشترکی که توسط فناوری تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی فعال می‌شود، می‌توانیم گونه‌هایی را که از لحاظ تاریخی ردیابی با جزئیات بسیار دشوار بوده‌اند، به‌طور مقرون‌به‌صرفه مطالعه و نظارت کنیم.

یک تیم بزرگ بین المللی داده ها را تجزیه و تحلیل کردند تا اولین تصویر دقیق از چگونگی تغییر جمعیت کوهاندار شمال اقیانوس آرام در طول زمان ارائه دهند. محققان انتظار داشتند که دریابند که جمعیت هنوز به آرامی در حال بهبود است، زیرا از زمانی که صید نهنگ تا حد زیادی پایان یافته بود یا تثبیت شده بود. در عوض، آنها شواهدی از کاهش عمده از حدود 33500 در سال 2012 به 26500 تا سال 2021 پیدا کردند.

ابهامات زیادی در اعداد وجود دارد، اما تیم فکر می کند این کاهش واقعی است. «اعداد دقیق چه بود؟ ما نمی‌توانیم بدانیم، اما کاملاً مطمئن هستیم که یک کاهش بزرگ، تلفات جانی در جمعیت نهنگ‌های گوژپشت شمالی اقیانوس آرام، وجود دارد.»

او می‌گوید: «اگر وسعت این تلاش نبود، گمان می‌کنم که ما هرگز متوجه میزان تغییرات ناشی از این موج گرمای عظیم دریایی نمی‌شدیم».

موضوعات: