نویسنده علمی تخیلی Lavie Tidhar: استفاده از Midjourney برای کشف اخلاق هوش مصنوعی


Lavie Tidhar نویسنده برنده جایزه علمی تخیلی مردی پرمشغله است. او بین پروژه‌های نویسندگی و تدوین خود، از جمله گلچین‌های The Best of World SF، با انیماتور نیر یانیو در مجموعه‌های فیلم علمی تخیلی از طریق شرکت Positronish کار می‌کند. ماشین های مریخ، در مورد “یک توستر و یک قهوه جوش در مریخ” و فیلم نوآر لون تاون. اما زمانی که یانیو در مورد پروژه دیگری با او صحبت کرد و چیزی با استفاده از برنامه تولید تصویر هوش مصنوعی Midjourney ایجاد کرد، او گفت بله – با چند شرط.

نتیجه، به آینده هوش مصنوعی خود خوش آمدید! – که می توانید در زیر تماشا کنید – یک فیلم کوتاه سورئال و نگران کننده است که در آینده ای اتفاق می افتد که در آن جهان ویران شده است، اما یک انسان توسط یک هوش مصنوعی ظاهراً خوش نیت پیدا شده است که می خواهد به بهترین نحو کمک کند. از توانایی آن

https://www.youtube.com/watch?v=aQKcDqT_ZLo

آلیسون فلود: چه کسی ایده آخرین پروژه شما را مطرح کرد؟

Lavie Tidhar: همه چیز به این دلیل شروع شد که من دوستی دارم که طراح بازی است و او با اشتیاق فراوان درباره Midjourney به من گفت. فکر کردم فوق العاده است و به نیر گفتم برود با آن بازی کند. ما از بحث های اخلاقی که در جریان بود بسیار آگاه بودیم، اما قصد نداشتیم کاری با آن انجام دهیم.

بعد نیر با من تماس گرفت. و او گفت، اگر می توانستیم کاری انجام دهیم اسکله، فیلم علمی تخیلی فرانسوی دهه 60، ساخته شده از تک تصاویر، که می تواند جالب باشد. طرح از اسکله شامل مردی است که از پاریس پسا آخرالزمانی به زمان حال ما سفر می کند – این الهام بخش بود 12 میمون. ما فقط جنبه فنی آن را دوست داشتیم: آیا می توانید یک داستان سینمایی را فقط با استفاده از تصاویر ثابت تعریف کنید؟

اولین واکنش من نه بود. سپس فکر کردم، اگر از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساختن فیلمی در مورد هوش مصنوعی استفاده کنیم، چه اتفاقی می‌افتد – این آن را جالب می‌کند! به خانه آمدم و شروع به نوشتن کردم. این اساساً یک هوش مصنوعی آینده نگر است که سعی می کند با آخرین انسان زنده مانده صحبت کند. نکته دیگر من این بود که اگر این کار را انجام دهیم، پس باید مطمئن شویم که روایت نیز توسط هوش مصنوعی انجام شده است. صدا از دو صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی تشکیل شده است، مرد و زن، که با هم در یک صدای بسیار نگران کننده ادغام شده اند.

بنابراین هر تصویری نتیجه‌ی این است که نیر از Midjourney می‌خواهد چیزی مرتبط با تکه‌ای از داستان بیاورد، آیا اینطور کار کرد؟

آره. من مجبور شدم دستورالعمل هایی را در فیلمنامه فیلمبرداری بنویسم. چه نوع تصاویری، چه نوع احساسی را که آنها باید برانگیزند. نیر سپس سه روز کامل نشست و 1000 عکس تولید کرد. نمی دانم چطور دیوانه نشد. بسیاری از آن در واقع نوعی وادار کردن هوش مصنوعی به جای مناسب بود. من فکر می کنم نیر از خودش به عنوان یک تصویر بذر برای برخی از تصاویر برای انسان استفاده کرد.

ما واقعاً به جنبه “دره عجیب” آن متمایل شده بودیم. بنابراین هر تصویر به نوعی اشتباه است. بیت مورد علاقه من این است که من در این خرگوش ها نوشتم، جایی که هوش مصنوعی با نشان دادن تصاویر خرگوش ها سعی دارد انسان را آرام کند. و این خیلی ناراحت کننده است! ایده این است که هوش مصنوعی تلاش می کند تا بهترین عملکرد خود را انجام دهد، اما هرگز همه چیز را به درستی انجام نمی دهد.

خرگوش در فیلم علمی تخیلی به آینده هوش مصنوعی شما خوش آمدید

خرگوش به تصویر کشیده شده در فیلم علمی تخیلی: به آینده هوش مصنوعی خود خوش آمدید

نیر یانیو

نگرانی شما در مورد هوش مصنوعی چیست؟ به عنوان یک نویسنده، آیا نگرانی در مورد تجاوز آن به قلمرو شما دارید؟

این سیستم های هوش مصنوعی، خلاقیت ندارند. آنها باید برای انجام هر کاری هدایت شوند، آنها نمی توانند چیز جدیدی بیاورند. من نگران هیچ نویسنده دیگری بر روی کره زمین نیستم، من دائماً نگران این نیستم که در رقابت با 8 میلیارد نفری هستم که ممکن است در نوشتن بهتر از من باشند، زیرا تنها چیزی که شما می توانید به هر نوع بیاورید. هنر خودت هستی این همان دیدگاه منحصر به فرد است. و این ابزارها آن را ندارند.

نگرانی های قانونی در مورد استفاده شرکت ها از هوش مصنوعی به جای هنرمندان انسانی برای صرفه جویی در هزینه ها وجود دارد. اما از منظر خلاقانه، واقعاً چیزی نیست جز ابزاری که باید از آن استفاده می‌کردیم و مجبور بودیم واقعاً با آن کار کنیم تا بتوانیم اثر مورد نیاز خود را بدست آوریم.

آیا برای پروژه های دیگری مانند این با Midjourney برنامه ای دارید؟

نه – اما فکر می کنم بازی کردن با آن لذت بخش بود. من فکر کردم که نتیجه واقعاً جالب بود و می‌خواستیم در حالی که این مکالمه در حال وقوع بود، وارد گفتگو شویم، زیرا خیلی سریع پیش می‌رود.

این یک نگرانی است که اگر بتوانید با ماشین جایگزین شوید، با ماشین جایگزین خواهید شد. اما مردم همین را در مورد دوربین گفتند. آنها همین را در مورد فتوشاپ گفتند و ما هنوز به هنرمندان نیاز داریم و هنوز به افرادی نیاز داریم که این دیدگاه منحصر به فرد را ارائه دهند.

این یک دوره تنظیم طول می کشد، اما ما به هوش مصنوعی عمومی واقعی که در فیلم داریم نزدیک نیستیم. من فقط می خواستم در مورد این ایده صحبت کنم – و من این را از دانشمندان هوش مصنوعی نیز می بینم – این ایده که هوش مصنوعی قرار است جهان را تسخیر کند و بشریت را نابود کند. به نظر من این یک نسخه علمی تخیلی فیلم فاجعه آمیز دهه 1970 از آینده است. در هر صورت، هر هوش مصنوعی در حال تکاملی به شدت به انسان وابسته است.

بنابراین می‌خواستم در مورد ایده هوش مصنوعی صحبت کنم که فقط سعی می‌کند کمک کند و شاید به طرز فاجعه‌باری اشتباه گرفته شود. این فیلم نشان نمی دهد که این هوش مصنوعی بوده که باعث نابودی سیاره شده است. این افراد بودند که این کار را انجام دادند و هوش مصنوعی به نوعی دلتنگ آنها می شود.

موضوعات: