ممکن است 400000 سال پیش برف روی مریخ باریده باشد


مریخ که توسط مریخ نورد ژورنگ دیده می شود

بر اساس تصاویر گرفته شده توسط مریخ نورد ژورنگ چین، به نظر می رسد که مریخ تا 400000 سال پیش آب مایع روی سطح خود داشته است که احتمالاً به صورت برفی شروع شده است که ذوب شده و به تبدیل تپه های شنی به پوسته های جامد و ترک خورده کمک کرده است.

شواهد زیادی حاکی از آن است که مریخ در مقطعی از گذشته باستانی خود دارای ذخایر عظیمی از آب مایع بوده است، اما اینکه این آب تا چه مدت دوام آورده یا چقدر به گذشته نزدیک این سیاره رسیده است، مشخص نیست.

اکنون، شیائوگوانگ کین در آکادمی علوم چین در پکن و همکارانش شکاف ها، پوسته ها و توده های ذرات را در بالای تپه های شنی در دشت مریخی Utopia Planitia یافته اند که تنها با آب مایع بین 400000 تا 1.4 میلیون قابل توضیح است. سالها پیش.

کین می‌گوید: تپه‌های شنی شکل زمین مدرن‌تری هستند. این پوسته‌های روی سطح تپه‌ها تپه‌های شنی را جامد کرده و حرکت آن‌ها را متوقف کرده است.»

وجود املاح خاص در ماسه باعث شد که تیم بر این باور باشد که آب در ابتدا به شکل برف یا یخ بر روی تپه های شنی ریخته شده است که بعداً ذوب شده و با ماسه مخلوط شده و مواد معدنی هیدراته را تشکیل می دهد. سپس این مواد معدنی به هم چسبیده و پس از تبخیر آب، در جای خود سیمان شدند و پوسته ترک خورده ای را تشکیل دادند که توسط دوربین مریخ نورد دیده می شود.

مت بالم در دانشگاه آزاد بریتانیا می گوید مکانیسمی که کین و تیمش برای ایجاد ترک توسط سیمان مبتنی بر آب پیشنهاد می کنند قانع کننده است، اما هنوز این احتمال وجود دارد که از طریق مکانیسم زمین شناسی دیگر مریخ شکل گرفته باشد. او می گوید که ما از روی زمین آگاه نیستیم.

Balme می‌گوید با توجه به تعداد تپه‌های شنی در دیگر مأموریت‌های مریخ، شاید ارزش بازبینی این تصاویر را داشته باشد تا ببینیم آیا می‌توان ویژگی‌های مشابهی را یافت.

موضوعات: