معاهده لایه اوزون تابستان های قطب شمال بدون یخ را تا 15 سال عقب انداخت


یخچال Eqi در گرینلند شاهد شکستن قطعات بزرگ یخ بوده است

Eloi_Omella/Getty Images

پیش‌بینی می‌شود اولین تابستان قطب شمال بدون یخ در اواسط قرن بیستم رخ دهد. اگر پروتکل مونترال، یک معاهده بین‌المللی که گازهای تخریب‌کننده ازن را ممنوع می‌کند، نمی‌توانست این نقطه عطف حتی زودتر اتفاق بیفتد.

در سال 1987، اکثر کشورهای جهان در مونترال گرد هم آمدند تا بر سر طرحی برای حذف تدریجی استفاده از کلروفلوئوروکربن ها (CFCs) و سایر ذرات معلق در هوا که لایه اوزون را از بین می برند، به توافق برسند. این مواد مخرب لایه ازن نیز گازهای گلخانه ای هستند که هزاران بار قوی تر از دی اکسید کربن هستند.

نگرانی اصلی در آن زمان حفظ لایه اوزون بود، اما معاهده حاصل از مزایای آب و هوایی غیرمنتظره نیز برخوردار بود. گرم شدن را کاهش داده، شدت طوفان های استوایی را کاهش داده و به ذخیره کربن بیشتر در گیاهان کمک کرده است.

بر اساس تحلیلی که مارک انگلستان در دانشگاه اکستر در بریتانیا و همکارانش انجام داده، اثرات این معاهده همچنین باعث به تعویق افتادن یخ دریا در قطب شمال به دلیل تغییرات آب و هوایی شده است. او و تیمش از مدل‌های آب و هوا و یخ برای پیش‌بینی گستره یخ‌های دریای قطب شمال با و بدون پروتکل مونترال استفاده کردند که باعث کاهش انتشار CFC و در نتیجه بازگشت لایه اوزون می‌شود. آنها همچنین اثرات گازهای مورد استفاده برای جایگزینی CFC را در نظر گرفتند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که بدون پروتکل مونترال، بسته به مدل، اولین تابستان قطب شمال بدون یخ در نقطه‌ای بین سال‌های 2030 و 2038 رخ می‌داد. با اجرای این معاهده، آنها دریافتند که اولین تابستان بدون یخ را می توان بین سال های 2037 تا 2054 انتظار داشت، با فرض انتشار گازهای گلخانه ای متوسط ​​تا زیاد در آینده.

انگلیس می‌گوید اولین تابستان قطب شمال بدون یخ – که به عنوان اولین سپتامبر با کمتر از 1 میلیون کیلومتر مربع یخ تعریف می‌شود – پیامدهایی برای اکوسیستم‌ها و جوامع وابسته به یخ و همچنین مسیرهای کشتیرانی خواهد داشت. او می‌گوید: «این یک شاخص هشداردهنده است برای اینکه چقدر سیستم آب و هوا را تغییر داده‌ایم.

انگلیس می گوید بهترین پیش بینی ها نشان می دهد که وقوع تابستان های قطب شمال بدون یخ حتی با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای “به امری اجتناب ناپذیر نزدیک می شود”. او می‌گوید، اما تعداد دفعات رخ دادن آنها به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بستگی دارد. کنترل انتشار گازهای متان قوی اما کوتاه مدت می تواند تاثیرگذار باشد.

کار خود پروتکل مونترال نیز به سختی کامل شده است. در ماه آوریل، محققان افزایش شدید غلظت CFC ها در اتمسفر را از سال 2010 به رغم ممنوعیت تولید آنها گزارش کردند. و بسیاری از آئروسل‌هایی که برای جایگزینی CFC استفاده می‌شوند، خود گازهای گلخانه‌ای قوی هستند که اکنون پس از به‌روزرسانی معاهده اصلی، به تدریج حذف می‌شوند.

موضوعات: