ما بالاخره می دانیم که چرا موسیقی زنده ما را اینقدر احساساتی می کند


التون جان در حال نواختن پیانو در جشنواره گلستونبری در ژوئن 2023

التون جان در حال اجرا در جشنواره گلستونبری در ژوئن 2023

مت کراسیک/آلامی

شنیدن موسیقی زنده ممکن است هیجان انگیزتر از گوش دادن به صدای ضبط شده یک آهنگ باشد، زیرا باعث فعالیت بیشتر در بخشی از مغز می شود که به پردازش احساسات مرتبط است.

ساشا فروهولز از دانشگاه زوریخ در سوئیس و همکارانش 12 قطعه موسیقی ساختند که هر کدام 30 ثانیه طول می کشد. نیمی از آنها با هدف انتقال احساسات منفی مانند غم و عصبانیت نوشته شده اند. این آهنگ‌ها کندتر، هماهنگ‌تر و شامل آکوردهای مینور بیشتری نسبت به آهنگ‌های باقی مانده بودند که برای برانگیختن احساسات مثبت نوشته شده بودند.

آنها سپس 27 نفر را که از نظر موسیقی آموزش ندیده بودند، استخدام کردند تا این 12 قطعه را دو بار گوش دهند – یک بار توسط یک پیانیست زنده اجرا شده بود، که شرکت کنندگان آن را از طریق یک بلندگو شنیدند، و یک بار به صورت ضبط شده.

ترتیبی که آنها آنها را شنیدند به طور تصادفی و با 30 ثانیه سکوت در بین آنها تعیین شد. شرکت کنندگان نمی دانستند چه زمانی صدای ضبط شده یا موسیقی زنده را می شنوند.

در حین گوش دادن به موسیقی، آنها در یک اسکنر MRI دراز کشیدند تا تیم بتواند بر فعالیت مغز آنها نظارت کند. به پیانیست گفته شد که حجم و سرعت قطعه را با توجه به این فعالیت تطبیق دهد. برای مثال، اگر شرکت‌کننده‌ای در پاسخ به یک قطعه موسیقی مثبت فعالیت کمی نشان می‌دهد، ممکن است بلندتر پخش کرده باشد.

فروهولز می‌گوید: «موسیقی ضبط‌شده با نحوه پاسخ شنونده سازگار نیست، اما پیانیست‌های زنده اغلب موسیقی را با مخاطبان تطبیق می‌دهند تا بهترین پاسخ را از آن‌ها دریافت کنند».

محققان دریافتند که اجرای زنده هر دو قطعه منفی و مثبت به طور مداوم منجر به افزایش فعالیت مغز در آمیگدال چپ – ناحیه ای از مغز که به شدت با اختصاص محرک های حسی مانند صداها به برخی از احساسات مرتبط است، می شود.

در همین حال، آهنگ‌های ضبط‌شده جرقه‌ای فعالیت بسیار کمتر و بسیار متناقض‌تر را در آمیگدال چپ ایجاد کردند. این با میزان احساسی بودن شرکت کنندگان به هر قطعه موسیقی پس از آزمایش مطابقت داشت.

Frühholz می گوید، یافته ها نشان می دهد که موسیقی زنده واکنش عاطفی ما را تشدید می کند، احتمالاً به دلیل ماهیت آزاد و پویا آن است.

محققان امیدوارند این آزمایش را با مخاطبان بیشتری در یک محیط کنسرت تکرار کنند. فروهولز می گوید: «اگر به یک کنسرت زنده می روید، تنها نیستید. “این تجربه عاطفی تشدید شده نیز یک تجربه اجتماعی است.”

موضوعات: