فواید شگفت انگیز پارانویای خفیف – و نحوه کنترل آن


روانشناسان در حال دستیابی به درک جدیدی از پارانویا هستند که به این ایده منجر شده است که ما این وضعیت را تکامل داده ایم زیرا گاهی اوقات مزایای عملی دارد.

ذهن


6 فوریه 2023

نمای نزدیک از چشمان زن

از هر 6 نفر ما 1 نفر ممکن است افکار پارانوئید داشته باشیم

جاناتان استوری/گتی ایماژ

جیمز تیلی متیو از باند بافندگی هوا می ترسید. در سال 1797، او ادعا کرد که این گروه مرموز از شرور می توانند افکار او را با استفاده از بادبادک کنترل کنند و با دستکاری “سیال مغناطیسی” او را مجبور به لبخند زدن کنند. این باند زاییده تخیل او بود، اما اصرار ماتیوس بر اینکه تحت آزار و شکنجه قرار می گیرد باعث بستری شدن او در بیمارستان روانی در لندن شد. امروزه بسیاری از محققان مشکوک هستند که او مبتلا به اسکیزوفرنی است. در 200 سال پس از آن، فرض کلی این بوده است که پارانویایی که متیوز تجربه کرده است، نشانه یک وضعیت سلامت روانی شدید است. اما اکنون نگرش ها در حال تغییر است.

تحقیقات در 20 سال گذشته نشان داده است که پارانویا محدود به زیرمجموعه ای از افرادی نیست که مبتلا به اسکیزوفرنی یا شرایط مشابه تشخیص داده شده اند. برخی از محققان استدلال می کنند که در واقع یک طیف پارانویا وجود دارد و شاید از هر 6 نفر 1 نفر در امتداد آن قرار بگیرد. حتی قابل توجه تر، با گسترش کووید-19 در سراسر جهان، تعداد افراد مستعد افکار پارانوئید افزایش یافت.

چنین اکتشافاتی روانشناسان را بر آن داشته تا نگاهی تازه به پارانویا داشته باشند، از جمله همپوشانی آن با تئوری های توطئه مانند QAnon. این تحقیق به این ایده جالب منتهی شد که پارانویای خفیف، به دور از نامطلوب بودن، ممکن است یک بیماری تکامل یافته باشد که به نفع اجداد انسان‌نمای ما بوده است – و هنوز هم برای ما مفید است. این کار همچنین ما را به بررسی اینکه چرا ممکن است در طیف پارانویا قرار بگیریم نزدیک‌تر کرده است و اگر انجام دهیم، موارد ساده‌ای را شناسایی کرده‌ایم…