علت بدن درد در ماه رمضان چیست؟ مراقب خودتان باشید –


علت بدن درد در ماه رمضان یکی از مشکلاتی است که روزه‌داران با آن روبه‌رو می‌شوند. تاکید کارشناسان تغذیه بر این است که در هنگام افطار مراقب باشید که چه چیزی می‌خورید. همچنین باید یادآور شد که هیدراته ماندن در طول ماه رمضان به اندازه خود روزه گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعی است که محدود کردن غذا می‌تواند زنجیره بدن شما را به هم بزند و در نتیجه ممکن است با درد عضلانی بدن و یا حتی سردرد در طول ماه رمضان روبه‌رو شوید.

 علت بدن درد در ماه رمضان

بدون شک کمبود آب و کمبود مواد مغذی علت بدن درد در ماه رمضان محسوب می‌شوند. البته عوامل دیگر مانند روتین ورزشی‌تان نیز می‌تواند منجر به بدن درد در این ماه شود. در ادامه می‌خواهیم برخی از این علت‌ها را بررسی کنیم و در مورد روش درمان و یا پیشگیری از آنها با شما صحبت کنیم.

گرفتگی عضلات در ماه رمضان

گرفتگی عضلات در ماه رمضان می‌تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد از جمله:

  • کم آبی بدن
  • عدم تعادل الکترولیت
  • خستگی عضلات
  • از دست دادن کنترل عضله

تحقیقات نشان می‌دهند که کشش ناکافی و خستگی عضلانی منجر به انقباضات کنترل نشده در عضلات می‌شود. این امر می‌تواند به دلیل فقدان مایعات (کمتر ا 8 لیوان آب در روز)، فقدان الکترولیت‌ها (نمک و املاح معدنی) یا گرم شدن فوری بدن اتفاق بیفتد. تعریق ناشی از ورزش کردن و دمای گرم می‌تواند باعث تخلیه آب، نمک، پتاسیم، منیزیم و کلسیم شود. فقدان این مواد مغذی می‌تواند منجر به اسپاسم شود.

علاوه‌براین، اگر بیش از حد به خودتان فشار بیاورید، به طور منظم ورزش نکنید یا روتین ورزشی‌تان را کنار بگذارید، عضلات‌تان احساس خستگی خواهد کرد و فعالیت رفلکس طبیعی بدن‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این فقدان اُکسیژن منجر به شکستن اسید لاکتیک می‌شود که همچنین می‌تواند منجر به گرفتگی عضلانی شود.

 درمان گرفتگی عضلات در ماه رمضان

خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان گرفتگی عضلات در ماه رمضان وجود دارد. گرفتگی عضلات را می‌توان با کمی کشش دادن و ماساژ عضلات برطرف کرد. همچنین اگر ورزش می‌کنید و در حین روزه گرفتن پاها و یا مفصل‌تان درد می‌کنند، همیشه قبل از فعالیت جسمانی بدن‌تان را گرم کنید و بعد از ورزش نیز بدن‌تان را نیز سرد کنید. مطمئن باشید که قبل و بعد از ورزش کردن هیدارته بمانید. این نکته را به یاد داشته باشید که 80 درصد بدن‌تان را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین باید به اندازه کافی به بدن‌تان آب برسانید.

روش‌های دیگری که می‌توانید برای تسکین گرفتگی عضلات استفاده کنید عبارتند از:

– اجتناب از خوردن کافئین (البته بهتر است در مورد تاثیر قهوه بعد از ورزش هم اطلاعاتی به دست آورید).

– ورزش منظم

– متوقف کردن فعالیت در هنگام گرفتگی عضلات

 

پیشگیری از گرفتگی عضلات در هنگام روزه گرفتن

بعد از اینکه علت بدن درد در ماه رمضان را فهمیدید، باید بتوانید بعد از این از آن پیشگیری کنید. در ادامه به مراحلی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از گرفتگی عضلات در ماه رمضان پیشگیری کنید. این مراحل عبارتند از:

  • افزایش هیدراسیون
  • استراحت بیشتر
  • کشش دادن عضلات

دریافت الکترولیت کافی روش خوبی برای پیشگیری از گرفتگی عضلات است. منیزیم یکی از الکترولیت‌هایی است که به آرام شدن عضلات کمک می‌کند و برای واکنش‌های آنزیمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

برخی از منابع غنی منیزیم عبارتد از:

  • اسفناج
  • حبوبات مانند لوبیا و عدس
  • مغزدانه‌هایی مانند بادام تلخ و بادام هندی
  • دانه‌هایی مانند کدو حلوایی و دانه چیا
  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و نان با گندم کامل

کلام آخر

علت بدن درد در ماه رمضان می‌تواند به خاطر کم آبی بدن و خیلی از دلایل دیگری باشد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. گرفتگی عضلانی درد ناگهانی بدن است که یک یا چند عضله شما را درگیر می‌کند. ورزش‌های طولانی مدت یا فقدان مایعات در اثر تعریق، اسهال، استفراغ ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شوند. معمولاً بدن درد در ماه رمضان بدون نگرانی است و با کمی استراحت برطرف می‌شود.

 

 

لینک منبع

 

 

 



Source link