طوطی های دیده بان از منقار خود برای شکل جدیدی از حرکت استفاده می کنند


https://www.youtube.com/watch?v=TJT-Q7iZlrs

طوطی‌ها می‌توانند با استفاده از منقار خود در امتداد شاخه‌ها حرکت کنند تا بدن خود را بچرخانند – شکل جدیدی از حرکت پرندگان که به آن “beakiation” لقب گرفته است.

طوطی ها چند راه برای رفت و آمد دارند – پرواز، راه رفتن و حتی بالا رفتن. یک مطالعه قبلی نشان داد که آنها می توانند از سر خود برای حرکت به سمت بالا در هنگام بالا رفتن استفاده کنند.

ادوین دیکینسون در موسسه فناوری نیویورک می گوید: طوطی ها این گونه مدل واقعا عالی را برای بررسی نحوه برخورد حیوانات با موقعیت های غیرمنتظره نشان می دهند، زیرا آنها هم هوشمندی و هم انعطاف پذیری آناتومیکی برای حل مشکلات را به روش های سرگرم کننده دارند.

دیکینسون و همکارانش برای اینکه ببینند طوطی‌ها از سر خود برای حرکت به روش‌های دیگر استفاده می‌کنند یا خیر، دستگاهی متشکل از یک تخته چوبی متصل به سقف ساختند که زیر آن یک صفحه حسگر نیرو و یک باند فرود شاخه‌مانند نصب کردند.

آنها چهار مرغ عشق با چهره گلگون را رها کردند (Agapornis roseicollis) در تنظیم و مشاهده کرد که چگونه این طوطی های کوچک در آن حرکت می کنند. همه از تکنیک مشابهی استفاده کردند: ابتدا منقار آنها روی باند فرودگاه می‌چسبید، سپس بقیه بدنشان به اطراف می‌چرخید و به پاهایشان اجازه می‌داد تا باند جلوی خود را بگیرند. سپس دوباره منقار خود را به سمت جلو دراز می‌کردند – این فرآیند را تا زمانی که به انتها برسند تکرار می‌کردند.

مایکل گراناتوسکی، عضو تیم، همچنین در موسسه فناوری نیویورک می گوید: استفاده از منقار برای تحمل وزن، آنها را ثابت نگه می دارد و احتمال زمین خوردن را کاهش می دهد.

با این حال، تیم همچنین دریافت که beakiation یک راه بسیار کند برای دور زدن است. گراناتوسکی می‌گوید، آن‌ها ممکن است تنها زمانی از آن استفاده کنند که به ثبات نیاز دارند، مانند زمانی که در حال عبور از شاخ و برگ‌های متراکم یا شاخه‌های نازک و انگور هستند. “آنها ممکن است به دنبال یک ماده غذایی خاص باشند یا از چیزی فرار کنند.”

ملودی یانگ، عضو تیم، همچنین در موسسه فناوری نیویورک می‌گوید: این اولین بار است که این رفتار در پرندگان مشاهده می‌شود. این فقط نشان می‌دهد که تنوع باورنکردنی وجود دارد که ما فقط باید بیرون برویم و مشاهده کنیم.»

موضوعات: