حیوانات مناطق معدنی در اعماق دریا را برای بیش از یک سال رها می کنند


کمپین‌ها در مقابل کشتی معدنی Hidden Gem در اعماق دریا تظاهرات می‌کنند

گوستاوو گراف مالدونادو/رویترز

استخراج معادن در اعماق دریا ممکن است باعث شود حیوانات اقیانوسی مانند ماهی و میگو حداقل یک سال مناطق اطراف را تخلیه کنند.

برخی از کشورها و شرکت‌ها مشتاقند از کف دریا به عنوان منبع غنی از مواد معدنی و فلزات گرانبها مانند نیکل، منگنز و کبالت بهره‌برداری کنند که می‌تواند در تولید کالاهایی مانند باتری ماشین‌های الکتریکی مفید باشد.

با این حال، اطلاعات زیادی در مورد اینکه چگونه استخراج بستر این مواد ممکن است بر حیات وحش اطراف تأثیر بگذارد، معلوم نیست. عملیات معدنکاری تجاری در اعماق دریا هنوز آغاز نشده است، با مذاکراتی که در حال حاضر در سازمان بین المللی بستر دریا در جامائیکا برای رسمی کردن مقررات حاکم بر این صنعت در حال انجام است.

در سال 2020، ژاپن یک آزمایش معدنکاری در اعماق دریا را در کوه دریایی تاکویو-دایگو، کوهی زیر آب در حدود 900 متر زیر سطح شمال غربی اقیانوس آرام انجام داد. در این آزمایش، یک ماشین بیل مکانیکی پوسته را در طول 7 روز به مدت 109 دقیقه در عمق 129 متری خراش داد و در حین حرکت، توده های رسوب را در آب های اطراف پخش کرد.

تراویس واشبرن از موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی در تسوکوبای ژاپن و همکارانش از فرصت استفاده کردند و تاثیر این آزمایش را بر حیات وحش دریایی محلی بررسی کردند.

یک ماه قبل از آزمایش، محققان یک وسیله نقلیه زیرآبی از راه دور را برای ضبط ویدیوهایی از جانوران بزرگ – حیوانات بزرگتر از 1 سانتیمتر – در منطقه 300 متر مربعی اطراف محل آزمایش مستقر کردند. آنها سپس یک ماه و 13 ماه پس از اتمام آزمایش این کار را تکرار کرد.

برای موجودات ساکن، مانند اسفنج‌های دریایی، شقایق‌های دریایی و مرجان‌ها، جمعیت آن‌ها در طول دوره مطالعه ثابت ماند.

برای موجودات بسیار متحرک، مانند ماهی، میگو و ژله شانه، تعداد آنها بیش از یک سال پس از آزمایش در مناطقی که مستقیماً تحت تأثیر جابجایی رسوب بودند در مقایسه با قبل از آزمایش، 43 درصد کمتر بود. واشبرن می گوید، آنها همچنین 53 درصد کمتر در مناطق مجاور توده های رسوبی بودند، که نشان می دهد متحرک ترین حیوانات ممکن است حتی از حاشیه مناطق معدن اجتناب کنند.

با توجه به اینکه این یک آزمایش معدنی بسیار کوچک از نظر مساحت و زمان بود که مستقیماً چند صد متر مربع را در یک بازه زمانی چند روزه تحت تأثیر قرار داد، استخراج در مقیاس کامل که 10 تا 100 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و سال‌ها به طول می‌انجامد می‌تواند باعث ایجاد اختلال در حیات مگافون سیار شود. کریگ اسمیت از دانشگاه هاوایی در مانوآ، که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید.

چشم انداز استخراج معادن در اعماق دریا همچنان نامشخص است و برخی کشورها از جمله کانادا، نیوزلند و فرانسه خواستار ممنوعیت یا توقف این عمل هستند.

Washburn می‌گوید درک اینکه چگونه استخراج در اعماق دریا بر اکوسیستم‌های دریایی تأثیر می‌گذارد بسیار مهم است. او می‌گوید: «برای مقررات معدن، باید بدانید که یک منطقه تا چه اندازه تحت تأثیر قرار گرفته است. “شما باید مناطق حفاظتی داشته باشید، که می تواند ردپای معدن را به میزان مناسبی گسترش دهد.”

هلن اسکیلز، نویسنده و زیست‌شناس دریایی می‌گوید: دور ماندن حیوانات شناگر از مکان‌های آزمایش‌شده و مناطق مجاور برای مدت طولانی نشانه‌ای نگران‌کننده است مبنی بر اینکه استخراج تجاری اثرات زیست‌محیطی حتی بدتر و گسترده‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد خواهد داشت. این مطالعه نشان می‌دهد که انجام تحقیقات علمی بیشتر برای درک کامل چگونگی تغییر اکوسیستم‌های اعماق دریا چقدر مهم است.

موضوعات: