تلاش برای جلوگیری از طغیان رودخانه زرد ممکن است آن را بدتر کرده باشد


تجزیه و تحلیل سیل در رودخانه زرد در چین نشان می دهد که موانع گلی که برای جلوگیری از سیل در نظر گرفته شده است منجر به سیل های مکرر می شود.

محیط


23 فوریه 2023

عکس ماهواره ای دلتای رودخانه زرد در چین

عکس ماهواره ای دلتای رودخانه زرد در چین

OTHER/NASA/LANDSAT/Alamy

تحلیلی از سیل رودخانه زرد در چین نشان می دهد که ساختن موانع گلی در کنار رودخانه ها برای جلوگیری از سیل ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

بارندگی شدیدتر و مکرر به دلیل گرمایش جهانی به این معنی است که طغیان رودخانه ها تهدیدی رو به رشد برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر خطر سیل وجود دارد، نقش فعالیت های انسانی کمتر مشخص است.

برای کشف این موضوع، شی یونگ یو در دانشگاه عادی جیانگ سو در چین و همکارانش فراوانی سیلاب ها را در رودخانه زرد در شمال چین تجزیه و تحلیل کردند. این آبراه 800 کیلومتری بین 4100 تا 3600 سال پیش مهد تمدن چین باستان بوده است.

محققان با استفاده از سوابق تاریخی و داده‌های رسوبات رودخانه، جدول زمانی سیل‌های رودخانه را در 12000 سال گذشته تهیه کردند. آنها دریافتند که سیل بین 12000 تا 7000 سال پیش نادر بود و به طور متوسط ​​فقط چهار سیل در هر 100 سال رخ می داد.

آنها سپس جدول زمانی سیل ها را با سوابق فعالیت های انسانی مانند کشاورزی مقایسه کردند و دریافتند که سیل پس از گسترش سکونتگاه های محلی انسانی در حدود 4000 سال پیش رایج تر شد.

به‌ویژه، تجزیه و تحلیل نشان داد که نرخ سیل به طور قابل‌توجهی در حدود 1500 سال پیش افزایش یافته است، زمانی که مردم شروع به ساختن پشته‌های گلی در امتداد رودخانه به‌عنوان موانع سیل به نام سیلاب کردند.

محققان دریافتند سیل در 1000 سال گذشته در مقایسه با قبل از شروع تمدن چین باستان، 10 برابر بیشتر بوده است. یو می گوید، تحلیل آنها نشان می دهد که فعالیت های انسانی، در درجه اول استفاده از خاکریزهای مصنوعی، حدود 80 درصد از این افزایش نرخ سیل را به همراه داشته است، و بقیه به تغییرات طبیعی در آب و هوا نسبت داده می شود.

مدل‌سازی محاسباتی رودخانه نشان می‌دهد که موانع گلی کنار رودخانه ممکن است منجر به تجمع بیشتر رسوب در کف رودخانه شود. یو می‌گوید که این امر بستر رودخانه را بالا می‌برد و سطح آب را بالا می‌برد و احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد.

این کار بر نیاز به بررسی دامنه فعالیت‌های انسانی مؤثر بر سیل در پس‌زمینه تغییرات آب و هوایی تأکید می‌کند. جیمز بست از دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign می‌گوید: «این پیام مهمی است که باید امروز به آن توجه کنیم.

دیگر از خاکریزهای مصنوعی برای جلوگیری از سیل در رودخانه زرد استفاده نمی شود. یو می‌گوید از اوایل دهه 1980، دولت چین سیاستی را برای حفظ پوشش گیاهی وحشی کنار رودخانه ارائه کرده است که خاک اطراف رودخانه را پایدار نگه می‌دارد. او می گوید که این به جلوگیری از ریزش خاک کمک می کند و ممکن است رویکرد بهتری باشد.

یو می گوید، اما از آنجایی که ساخت موانع گلی همچنان استراتژی ترجیحی پیشگیری از سیل در بسیاری از نقاط جهان است، این تحقیق نشان می دهد که سایر کشورها نیز باید از خاکریزهای مصنوعی دور شوند. او می گوید: «ما می توانیم از مطالعه تاریخ رودخانه ها درس بگیریم.

بیشتر در مورد این موضوعات: