از زمانی که هوش مصنوعی بهترین در جهان شده است، انسان ها در Go پیشرفت کرده اند


Go شامل قرار دادن سنگ روی تخته برای ادعای قلمرو است

Go شامل قرار دادن سنگ روی تخته برای ادعای قلمرو است

Shutterswtock/Lunx

هوش مصنوعی می تواند بهترین بازیکنان جهان را در بازی رومیزی Go شکست دهد، اما انسان ها نیز شروع به پیشرفت کرده اند. تجزیه و تحلیل میلیون‌ها حرکت Go نشان می‌دهد که بازیکنان حرفه‌ای از زمانی که هوش مصنوعی Go-playing از انسان‌ها سبقت گرفت، بازی‌های بهتر و اصلی‌تری را انتخاب کرده‌اند.

قبل از سال 2016، هوش مصنوعی نمی توانست بهترین بازیکنان Go جهان را شکست دهد. اما این با هوش مصنوعی به نام AlphaGo که توسط شرکت تحقیقاتی مستقر در لندن DeepMind توسعه داده شد، تغییر کرد. AlphaGo چندین قهرمان Go، از جمله بازیکن شماره یک انسان در آن زمان را شکست داد.

از آن زمان، هوش مصنوعی دیگری نیز توسعه یافته است که “فوق بشر” در نظر گرفته می شود. اگرچه آنها می توانند به سادگی به عنوان بازیکنان حریف مورد استفاده قرار گیرند، اما می توانند به تجزیه و تحلیل کیفیت هر حرکت داده شده و بنابراین به عنوان یک مربی Go نیز عمل کنند.

Minkyu Shin از دانشگاه شهر هنگ کنگ و همکارانش تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا معرفی این هوش مصنوعی Go-playing فوق بشری منجر به بهبود قابل توجهی در بازی انسان شده است یا خیر.

محققان مجموعه داده ای متشکل از 5.8 میلیون تصمیم حرکتی توسط بازیکنان حرفه ای بین سال های 1950 تا 2021 جمع آوری کردند. سپس از هوش مصنوعی Go-playing برای کمک به محاسبه معیاری به نام “شاخص کیفیت تصمیم” یا DQI استفاده کردند که کیفیت یک حرکت را ارزیابی می کند. . آن‌ها یک حرکت را «جدید» می‌دانستند، اگر قبلاً در ترکیب با حرکت‌های قبلی انجام نشده بود.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که بازیکنان انسانی در واکنش به ظهور هوش مصنوعی فوق بشری در سال 2016، به طور قابل توجهی حرکت های بهتر و جدیدتری انجام داده اند. بین سال‌های 1950 و 2015، بهبود کیفیت بازی نسبتاً اندک بود و میانگین DQI سالانه بین 0.2- و 0.2 در نوسان بود. در حالی که پس از هوش مصنوعی فوق بشری، DQI با مقادیر متوسط ​​بالای 0.7 از سال 2018 تا 2021 به سمت بالا جهش کرد. در سال 2015، 63 درصد از بازی ها استراتژی های جدیدی را نشان دادند، در حالی که تا سال 2018، این رقم به 88 درصد افزایش یافت.

استوارت راسل از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می‌گوید که بازی انسان بهبودیافته Go شبیه پدیده‌ای در دهه 1990 است، زمانی که بازیکنان تخته نرد در واکنش به ظهور بازیکنان رایانه بسیار ماهر، شروع به تغییر حرکات باز کردند. او می گوید این واقعیت که این یک هوش مصنوعی است که ارزیابی را انجام می دهد نیز نقش دارد. جای تعجب نیست که بازیکنانی که در مقابل ماشین‌ها تمرین می‌کنند، حرکات بیشتری انجام می‌دهند که ماشین‌ها آن را تایید می‌کنند.

نوح گودمن از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا می گوید این مقاله انتقال فرهنگی از هوش مصنوعی Go-playing به انسان را نشان می دهد. “چیز [the paper] واقعاً مرا به سختی در مورد این فکر می کند که در حال حاضر ما شاهد تغییر ناگهانی دیگری در هوش مصنوعی هستیم که چت بات ها است. در نتیجه تعامل و یادگیری از چت بات ها، چه تغییرات ناگهانی را در فرهنگ های مختلف شاهد خواهیم بود؟

موضوعات:

  • هوش مصنوعی/
  • AlphaGo