آنی جاکوبسن، فینالیست پولیتزر در مورد کتاب جدید ترسناکش «جنگ هسته‌ای: یک سناریو»


تصویر پیش فرض New Scientist

موشک هسته ای تیتان در سیلو در آریزونا، ایالات متحده

مایکل دانینگ/گتی ایماژ

اندکی پس از آخرین جنگ جهانی، مورخ ویلیام ال. شیرر این را در مورد جنگ جهانی بعدی گفت. این “با فشردن یک دکمه الکترونیکی توسط دیوانه های کوچک خودکشی راه اندازی خواهد شد. چنین جنگی طولانی نخواهد بود و هیچ کس هرگز آن را دنبال نخواهد کرد. هیچ فتوح و فتوحی وجود نخواهد داشت، بلکه فقط استخوان های سوخته مردگان در یک سیاره خالی از سکنه وجود خواهد داشت.»

من به عنوان یک روزنامه نگار تحقیقی درباره جنگ، سلاح، امنیت ملی و اسرار دولتی می نویسم. من قبلاً شش کتاب درباره برنامه‌های نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده نوشته‌ام – در سیا، پنتاگون، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی – که همگی برای جلوگیری یا بازدارندگی از جنگ جهانی سوم هسته‌ای طراحی شده‌اند. در طول کار من، افراد بی‌شماری در رده‌های بالای دولت ایالات متحده با افتخار به من گفتند که زندگی خود را وقف کرده‌اند تا مطمئن شوند ایالات متحده هرگز جنگ هسته‌ای نخواهد داشت. اما اگر این کار را کرد چه؟

«هر قابلیتی در [Department of Defense] فرماندهی راهبردی ایالات متحده (STRATCOM) که مسئول بازدارندگی هسته‌ای است، علناً اصرار می‌کند که بازدارندگی استراتژیک پابرجاست. تا پاییز 2022، این وعده در فید عمومی توییتر STRATCOM سنجاق شده بود. اما برای مخاطبان خصوصی در آزمایشگاه ملی ساندیا در اواخر همان سال، توماس بوسیر از STRATCOM به خطر وجودی ذاتی بازدارندگی اعتراف کرد. «اگر آن چیزها درست نباشند، همه چیز خودش را آشکار می کند.»

اگر بازدارندگی با شکست مواجه شود – این کشف دقیقاً چه شکلی خواهد بود؟ نوشتن جنگ هسته ای: یک سناریومن این سوال را از تعداد زیادی از مقامات سابق فرماندهی و کنترل هسته ای مطرح کردم. برای کارشناسان نظامی و غیرنظامی که سیستم‌های تسلیحاتی را ساخته‌اند، از طرح‌های واکنش آگاه بوده‌اند و مسئول مشاوره به رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد تصمیمات ضدحمله هسته‌ای در صورت لزوم هستند. چیزی که یاد گرفتم مرا ترساند. در اینجا تنها تعدادی از حقایق تکان دهنده در مورد جنگ هسته ای وجود دارد.

ایالات متحده یک سیاست پرتاب هسته ای به نام پرتاب در هنگام هشدار را حفظ می کند. این بدان معناست که اگر یک ماهواره نظامی نشان دهد که کشور مورد حمله اتمی قرار گرفته است و یک رادار هشدار اولیه دوم آن اطلاعات را تایید کند، رئیس جمهور در پاسخ به آن موشک های هسته ای پرتاب می کند. ویلیام پری، وزیر دفاع سابق آمریکا به من گفت: «هنگامی که درباره حمله هسته‌ای به ما هشدار داده شود، آماده حمله می‌شویم. این سیاست است. ما منتظر نیستیم.»

رئیس جمهور آمریکا تنها اختیار پرتاب سلاح های هسته ای را دارد. از هیچکس اجازه نمی‌گیرد. نه وزیر دفاع، نه رئیس ستاد مشترک، نه کنگره آمریکا. سرویس تحقیقات کنگره تأیید می کند: «اقتدار در نقش او به عنوان فرمانده کل ذاتی است. رئیس‌جمهور «نیازی به همفکری خود ندارد [or her] مستشاران نظامی یا کنگره آمریکا دستور پرتاب سلاح هسته ای را صادر کنند.

وقتی رئیس جمهور متوجه می شود که باید به یک حمله هسته ای پاسخ دهد، فقط 6 دقیقه فرصت دارد تا این کار را انجام دهد. رئیس جمهور رونالد ریگان در خاطرات خود اظهار تاسف کرد، شش دقیقه زمان غیرمنطقی برای “تصمیم گیری برای انتشار آرماگدون” است. “شش دقیقه برای تصمیم گیری در مورد نحوه پاسخ به یک ضربه در محدوده رادار… چگونه کسی می تواند در چنین زمانی دلیل را به کار گیرد؟” با این حال، رئیس جمهور باید پاسخ دهد. این به این دلیل است که تقریباً 30 دقیقه طول می کشد تا یک موشک بالستیک قاره پیما از سکوی پرتاب در روسیه، کره شمالی یا چین به هر شهری در ایالات متحده برسد و بالعکس. زیردریایی های مجهز به سلاح هسته ای می توانند زمان پرتاب به هدف را به 10 دقیقه یا کمتر کاهش دهند.

امروزه 9 قدرت هسته ای وجود دارد که در مجموع بیش از 12500 سلاح هسته ای آماده استفاده هستند. ایالات متحده و روسیه هر کدام حدود 1700 سلاح هسته‌ای مستقر دارند – سلاح‌هایی که می‌توانند در چند ثانیه یا چند دقیقه پس از فرمان رئیس جمهور مربوطه پرتاب شوند. منظور شیرر این بود که گفت: “چنین جنگی طولانی نخواهد بود و هیچ کس هرگز آن را دنبال نخواهد کرد.”

جنگ هسته ای تنها سناریویی غیر از حمله سیارکی است که می تواند در عرض چند ساعت به تمدن پایان دهد. دوده حاصل از سوختن شهرها و جنگل ها خورشید را از بین می برد و باعث زمستان هسته ای می شود. کشاورزی شکست خواهد خورد. حدود 5 میلیارد نفر خواهند مرد. به قول نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی سابق، “بازماندگان به مردگان حسادت خواهند کرد”.

نوشتم جنگ هسته ای: یک سناریو برای نشان دادن – با جزئیات وحشتناک و دقیقه به دقیقه – که یک جنگ هسته ای چقدر وحشتناک خواهد بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سال 2022 به جهان هشدار داد: «بشریت یک سوء تفاهم است، یک اشتباه محاسباتی به دور از نابودی هسته‌ای. این دیوانگی است. ما باید مسیر خود را معکوس کنیم.»

چقدر درست.

جنگ هسته ای: یک سناریو توسط Annie Jacobsen، منتشر شده توسط Torva (£ 20.00)، اکنون در دسترس است. این جدیدترین انتخاب برای New Scientist Book Club است: برای خواندن همراه با اعضای ما اینجا ثبت نام کنید

موضوعات: