ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

هیچ ادعای اثبات شده ای در مورد ویتامین C وجود ندارد.

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما دارای تعدادی ادعای غیرمستقیم است که با شواهد ضعیف تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C ذکر شده است:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط می کند. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا در سنین بالا ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

شما می توانید مسمومیت با سرب را درمان کنید
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما هیچ شواهد محکمی از مطالعات انسانی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل های غذایی دریافت شود. این ماده دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، جذب بهتر آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند عوارض جانبی ایجاد کند؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف مناسب این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی معتقدند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند برای افرادی که سطح آهن آنها به طور طبیعی بالا است ، مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و مقدار زیادی از آن چند ساعت پس از مصرف بدن دفع می شود ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکلی ایجاد کند. در افراد سالم ، ویتامین C بیش از دوز توصیه شده روزانه می تواند به راحتی از بدن خارج شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 فلفل بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها در معرض خطر مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین AC به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص هنگامی که به جای لوازم جانبی استفاده می شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، مصرف مقادیر زیاد ویتامین C نیز می تواند عواقب جدی تری مانند بار اضافی آهن و سنگ کلیه را به دنبال داشته باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید