کنه‌های عنکبوتی نر پوست ماده‌ها را جدا می‌کنند تا اولین کسی باشند که با آن‌ها جفت می‌شوند


کنه عنکبوتی نر که از ماده محافظت می کند

پیتر شاوسبرگر، دانشگاه وین

کنه‌های عنکبوتی نر به‌خوبی از ماده‌های جوان محافظت می‌کنند و به محض نزدیک شدن به بلوغ پوست بیرونی آن‌ها را جدا می‌کنند تا بتوانند اولین کسانی باشند که با آن‌ها جفت می‌شوند.

کنه های عنکبوتی دو نقطه ای (Tetranychus urticae) یک آفت رایج کشاورزی هستند که از طیف وسیعی از محصولات از جمله لوبیا و گوجه فرنگی تغذیه می کنند. کنه‌ها وقتی از پوره‌های جوان به بالغ تبدیل می‌شوند، پوست بیرونی خود را می‌ریزند – فرآیندی که به نام پوست‌اندازی شناخته می‌شود.

زنان بالغ می توانند چندین شریک جنسی داشته باشند، اما فقط اسپرم شریک اول آنها تخمک های آنها را بارور می کند. در نتیجه رقابت شدیدی بین نرها برای ماده هایی که به تازگی به بلوغ رسیده اند وجود دارد.

مایت‌های نر برای اطمینان از این دسترسی، اغلب از ماده‌های جوان تا زمانی که بالغ بارور شوند، محافظت می‌کنند. این یک استراتژی مخاطره آمیز است زیرا هزینه انرژی دارد و از جستجوی غذا برای نرها جلوگیری می کند – و نرهای رقیب ممکن است در آخرین لحظه ماده ها را بدزدند.

پیتر شاوسبرگر از دانشگاه وین در اتریش و همکارانش دریافتند که نگهبانان مرد سعی می‌کنند این خطر را با کندن پوست بیرونی ماده‌ها در زمانی که به بلوغ نزدیک می‌کنند، به حداقل برسانند تا بتوانند قبل از ورود سایر نرها، آنها را تلقیح کنند.

محققان از کنه های تار عنکبوتی ماده جوانی که به صورت جداگانه در قفس با یا بدون حضور یک نر پرورش داده می شدند فیلمبرداری کردند.

ماده‌هایی که بدون نر نگهداری می‌شوند، به‌طور طبیعی وقتی به بلوغ جنسی می‌رسند، پوست بیرونی خود را با سرعتی آرام می‌ریزند.

در مقابل، زنانی که در خانه یک نر قرار داشتند، پوست بیرونی آنها را به زور جدا کردند. هنگامی که یک ماده به بلوغ نزدیک می شد، نر شروع به زدن طبل روی پوست خود کرد تا پوست خود را باز کند. سپس نر با استفاده از قطعات دهان خود پوست ماده را از پشت جدا کرد تا بتواند اندام تناسلی او را آشکار کند و بلافاصله او را تلقیح کند.

Schausberger می‌گوید این بدان معناست که زنان دارای نر به طور متوسط ​​5 دقیقه زودتر از پوست بیرونی خود بیرون می‌آیند.

او می‌گوید: «پنج دقیقه در زمان مطلق طولانی نیست، اما در زمان نسبی است زیرا این کنه‌های عنکبوتی اغلب در کلنی‌هایی با تراکم بالا زندگی می‌کنند که نرهای دیگر در نزدیکی آن‌ها هستند. وقتی نوبت به اولین بودن در زن نوظهور می‌رسد، هر ثانیه سودمند است.»

شوسبرگر می‌گوید کنه‌های عنکبوتی اولین گونه‌ای هستند که در آنها این رفتار کندن پوست به صورت تجربی ثبت شده است.

موضوعات: