چگونه بابونه گلبرگ های فریبنده ای شبیه مگس ماده می سازد


بیتل دیزی (Gorteria diffusa)، Springbok، Namaqualand، آفریقای جنوبی - شناسه تصویر: C119J6 (RF)

دیزی آفریقای جنوبی از تقلید برای فریب دادن مگس ها استفاده می کند

imageBROKER/Alamy

یک گل مروارید به رنگ نارنجی در آفریقای جنوبی یک جذابیت غیرمعمول برای جذب گرده افشان ها دارد: ساختار کوچکی روی گلبرگ هایش که شبیه مگس ماده است. مگس های نر به امید جفت گیری روی گلبرگ ها فرود می آیند اما در نهایت گرده گل ها را به گیاهان دیگر می برند. به گفته دانشمندانی که سه مجموعه از ژن‌ها را در گل مروارید شناسایی کرده‌اند که برای تکامل فریب تغییر کاربری داده شده‌اند، به نظر می‌رسد ساختار مگس‌مانند جعلی در بازه زمانی نسبتاً کوتاه تکاملی ۲ میلیون سال پدیدار شده است.

به دنبال باران های زمستانی هر سال، صحرای Namaqualand آفریقای جنوبی برای چند ماه کوتاه شکوفا می شود. فراوانی گل رقابت سختی را برای گل های مروارید آفریقای جنوبی ایجاد می کند.گوری گسترده) که گرده افشان هایی مانند مگس زنبور عسل را فریب می دهد (Megapalpus capensis) با گلبرگهای مگس دروغینشان.

بورلی گلاور از دانشگاه کمبریج می‌گوید: «مگس نر وارد می‌شود و به‌طور خاص روی آن نقطه فرود می‌آید، انگار که می‌خواهد با آن جفت‌گیری کند».. به گفته او، مگس در فرآیند «تغییر دادن به اطراف به نظر گیج‌کننده»، گرده‌ها را روی خود تکان می‌دهد که از گیاهی به گیاه دیگر می‌برد.

گلوور و تیمش برای اینکه بفهمند کدام ژن مسئول ساختگی گل هستند، ژن های بیان شده در گلبرگ های مگس ساختگی را با ژن های موجود در گلبرگ های معمولی مقایسه کردند. گل های مروارید آفریقای جنوبی بسته به زیرجمعیت گونه، مگس های تقلبی با ظاهری کمی متفاوت ایجاد کرده اند، اما اکثر آنها شامل یک تا چهار نقطه سیاه تیره با بافت برجسته و مو مانند هستند که شبیه مگس ماده است. برخی از گل ها به طور کلی فاقد مگس ماده جعلی هستند. محققان همچنین گل های مروارید آفریقای جنوبی را با گونه های دیگر بابونه که دارای نقاط ساده و حلقه های تیره ای هستند که فاقد جزئیات مگس های کاذب هستند، مقایسه کردند.

آنها سه مجموعه از ژن‌ها را یافتند که در ایجاد فریب فریبنده نقش داشتند، که همه آنها قبلاً عملکردهای دیگری را در گل انجام می‌دادند. “[These genes] گلاور می‌گوید: همه برای ساختن این مگس شگفت‌انگیز مشارکت یا استخدام شده‌اند. ما می دانیم که این گل مروارید خاص برای ایجاد این نقاط در 1.5 تا 2.5 میلیون سال گذشته تکامل یافته است.

مجموعه‌ای از ژن‌ها که آهن را در اطراف گیاه حرکت می‌دهند، برای انتقال رنگدانه‌های آبی مایل به سیاه به گلبرگ‌ها انتخاب شده‌اند. ژن‌هایی که موهای ریشه را می‌سازند و به گیاهان کمک می‌کنند مواد مغذی را از خاک جذب کنند، بافتی شبیه مو به مگس تقلبی می‌دهند. گروهی از ژن هایی که به گیاه می گویند چه زمانی گل تولید کند، باعث می شود مگس های تقلبی روی گلبرگ های مختلف ظاهر شوند.

استیو جانسون از دانشگاه کوازولو-ناتال در آفریقای جنوبی که در این کار نقشی نداشت، می‌گوید: این کار «به حل یکی از مشکلات عمده در تحقیقات تقلید کمک می‌کند». به طور خاص، به حل این موضوع کمک می کند که چگونه گیاهان می توانند به تدریج ساختارهای پیچیده را از طریق مراحل کپی ژن تکامل دهند.

موضوعات: