واکسن مالاریا: غنا اولین کشوری است که R21/Matrix-M بسیار موثر را تایید کرده است.


پرستاری در حال تزریق واکسن به کودکی در غنا در سال 2019

خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

غنا اولین کشوری است که واکسن جدید و بسیار موثر مالاریا به نام R21/Matrix-M را تایید کرده است. این تصمیم نقطه عطفی در تلاش برای مبارزه با بیماری است که در سال 2021 باعث مرگ 619000 نفر شد که بیشتر آنها کودکان خردسال بودند.

سازمان غذا و داروی این کشور در 13 آوریل این واکسن را برای کودکان 3 تا 5 ساله – که بیشترین آسیب پذیری را در برابر مرگ ناشی از مالاریا در مناطقی با نرخ انتقال بالا دارند – صادر کرد. اکثر کشورهای آفریقایی، از جمله غنا، 95 درصد از کل موارد مالاریا در سراسر جهان و 96 درصد مرگ و میرها را تشکیل می دهند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) کودکان زیر 5 سال 80 درصد از مرگ و میرها را در این منطقه تشکیل می دهند.

ایمن سازی با واکسن اخیراً تأیید شده شامل سه دوز اولیه است که یک سال بعد واکسن تقویت کننده انجام می شود. در حالی که آزمایش فاز III این واکسن هنوز ادامه دارد، آزمایش فاز دوم قبلی که در سال 2019 انجام شد نشان داد که 77 درصد در پیشگیری از عفونت موثر است. تنها واکسن تایید شده دیگر مالاریا – Mosquirix که توسط شرکت داروسازی بریتانیا GSK ساخته شده است – حدود 30 درصد در محافظت در برابر بیماری شدید موثر است.

R21/Matrix-M اولین واکسنی است که بیش از 75 درصد از هدف WHO اثربخشی واکسن مالاریا فراتر رفته است. سازمان جهانی بهداشت هنوز آن را تایید نکرده است، اما به گفته بی بی سی، این سازمان در حال بررسی داده های مرحله سوم آزمایشی در حال انجام با 4800 کودک است. انتظار می‌رود که توسعه‌دهنده دارو، دانشگاه آکسفورد، داده‌های مربوط به آن آزمایش را اواخر امسال گزارش کند.

سازنده دارو، مؤسسه سرم هند، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که ظرفیت تولید سالانه بیش از 200 میلیون دوز از این دارو را دارد که به طور قابل توجهی بیشتر از 15 میلیون دوز سالانه Mosquirix وعده داده شده توسط GSK است.

آدار پوناوالا از موسسه سرم هند در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: مالاریا یک بیماری تهدیدکننده حیات است که به طور نامتناسبی بر آسیب‌پذیرترین جمعیت‌های جامعه ما تأثیر می‌گذارد و همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر در دوران کودکی است. “مجوز R21/Matrix-M برای استفاده در غنا نقطه عطفی در تلاش های ما برای مبارزه با مالاریا در سراسر جهان است.”

موضوعات: