مواد رنگارنگ ساخته شده از چوب می تواند به خنک نگه داشتن ساختمان ها کمک کند


یک فیلم رنگارنگ ساخته شده از مواد گیاهی می‌تواند ساختمان‌ها را خنک نگه دارد. یک فیلم سلولزی رنگین کمانی می‌تواند سطوح را تا دمای 3 درجه سانتیگراد خنک کند و روزی می‌تواند در سازه‌هایی که بدون نیاز به انرژی سرد می‌مانند استفاده شود.

یک ماده خنک کننده جدید را می توان در رنگ های مختلف ساخت

کینگچن شن

یک ماده رنگارنگ ساخته شده از چوب حتی در زیر نور مستقیم خورشید خنک می شود، به این معنی که می توان از آن برای تزئین بیرون ساختمان ها استفاده کرد و در عین حال دمای داخلی آنها را بدون نیاز به تهویه مطبوع کاهش داد.

بیشتر مواد هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید گرم می شوند زیرا ترکیبی از اشعه ماوراء بنفش، مرئی و مادون قرمز را جذب می کنند، اما برخی از آنها اثر خنک کنندگی دارند زیرا در عوض این طول موج ها را منعکس می کنند و در بالای آن مقداری از گرمای درون ماده را نیز از طریق تابش ساطع می کنند. جو وارد فضا به صورت مادون قرمز

افزودن رنگدانه رنگی به چنین ماده ای به طور معمول میزان جذب نور را افزایش می دهد، اما سیلویا ویگنولینی از دانشگاه کمبریج و همکارانش اکنون راهی برای ساختن نسخه هایی به رنگ های قرمز، سبز یا آبی پیدا کرده اند که اثر خنک کنندگی را حفظ می کند – و کلید اصلی این ماده از چوب به شکل دو نوع سلولز به دست می آید.

پیوندهای شیمیایی موجود در سلولز به ویژه برای انتشار نوع مناسب مادون قرمز برای داشتن اثر خنک کنندگی خوب هستند، در حالی که نانوبلورهای سلولز – که می توانند از منابعی مانند خمیر چوب یا پنبه استخراج شوند – رنگ کمانی بدون رنگدانه تولید می کنند. این اثر شبیه به این است که حباب‌های صابون با پراکنده کردن طول‌موج‌های مختلف نور در جهات مختلف، رنگ‌های منشوری را روی سطح خود نشان می‌دهند.

ویگنولینی و همکارانش این ویژگی‌ها را با لایه‌بندی نانوکریستال‌ها بر روی یک صفحه بسیار بازتابنده ساخته شده از مشتقات سلولز به نام اتیل سلولز ترکیب کردند. آنها با تنظیم آرایش نانوبلورها، نسخه هایی از این فیلم را در رنگ های قرمز، سبز و آبی تولید کردند و دریافتند که به طور متوسط ​​3 درجه سانتی گراد سردتر از دمای محیط در نور روز هستند.

ویگنولینی می‌گوید این نسخه اولیه امیدوارکننده است، اما لایه رنگی به اثرات محیطی مانند آب و هوا حساس است، بنابراین برای تبدیل آن به یک دکوراسیون قابل دوام، کار بیشتری لازم است. او می‌گوید: «از اینجا به یک برنامه کاربردی روی دیوار یا دستگاه، باید آن را به اندازه کافی بادوام داشته باشید.

موضوعات: