مهار تولید اسیدهای چرب در باکتری ها مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش می دهد


تصویر پیش فرض New Scientist

ترکیب دارویی می تواند باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را درمان کند

Kateryna Kon/Shutterstock

جفت شدن آنتی بیوتیک ها با داروهایی که از تولید اسیدهای چرب باکتری ها جلوگیری می کنند ممکن است به مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند. این ترکیب دارو در درمان پنومونی باکتریایی در موش‌ها مؤثرتر از آنتی‌بیوتیک‌ها به تنهایی بود.

از زمانی که داروها در حدود یک قرن پیش ساخته شدند، باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان دادند. اکنون، تنها یک زیرمجموعه کوچک از این داروها می‌توانند پاتوژن‌های خاصی را درمان کنند و حتی این داروها کارایی خود را از دست می‌دهند.

اریک براون از دانشگاه مک مستر در کانادا و همکارانش ترکیبی از داروها را روی دو سویه مختلف از پنج باکتری آزمایش کردند. یکی از سویه ها به کولیستین مقاوم بود، یک آنتی بیوتیک آخرین راه حل که به اسیدهای چرب در غشای سلولی متصل می شود تا به باکتری ها نفوذ کند و از بین ببرد.

در حضور دارو، باکتری های مقاوم به کولیستین، ویتامین بیشتری به نام بیوتین تولید می کنند. بنابراین، محققان هم کولیستین و هم ترکیبی را که از تولید بیوتین جلوگیری می‌کند روی باکتری استفاده کردند.

پس از 18 ساعت، آنها اثربخشی درمان را با تجزیه و تحلیل میزان جلوگیری از رشد باکتری توسط جفت دارو در مقایسه با هر دو دارو به تنهایی اندازه گیری کردند. این شاخص که شاخص غلظت بازدارنده کسری (FIC) نامیده می شود، از 0 تا 1 متغیر است و اعداد کوچکتر نشان دهنده اثربخشی بیشتر است.

مقدار شاخص FIC برای هر پنج سویه باکتری مقاوم به کولیستین کمتر از 0.3 بود، در حالی که برای همه باکتری های غیر مقاوم 0.5 یا بیشتر بود. این نشان می دهد که جلوگیری از تولید بیوتین باعث افزایش حساسیت به آنتی بیوتیک ها می شود، اما فقط در باکتری های مقاوم به داروها.

براون می گوید: «به نظر می رسد که بیوتین به یک دلیل در باکتری ها ضروری است و آن این است که به عنوان یک عامل کمکی در سنتز اسیدهای چرب عمل می کند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که باکتری های مقاوم به کولیستین تغییراتی در ژن های مربوط به تولید اسیدهای چرب دارند. این تغییرات مانع از چسبیدن کولیستین به غشای سلولی می شود. به این ترتیب، اختلال در تولید اسیدهای چرب باید حساسیت باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را به کولیستین افزایش دهد.

برای آزمایش این موضوع، محققان 18 موش را با مقاومت به کولیستین آلوده کردند کلبسیلا پنومونیه، یک باکتری که باعث ذات الریه می شود. تعداد مساوی از موش ها کولیستین، دارویی که از سنتز اسیدهای چرب جلوگیری می کند یا هر دو را دریافت کردند. نمونه‌های خونی که 7 ساعت بعد جمع‌آوری شد نشان داد موش‌هایی که هر دو دارو دریافت کردند، بیش از 99.9 درصد باکتری‌های کمتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند، که نشان می‌دهد جفت شدن دارو بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی غلبه می‌کند.

با این حال، داروهای مهار کننده اسیدهای چرب در حال حاضر برای انسان در دسترس نیستند. براون می‌گوید: «مسلماً، بزرگترین محدودیت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند فوراً روی این اطلاعات عمل کند.

با وجود این، یافته‌ها هنوز یک هدف درمانی جدید برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی ارائه می‌دهند و سرنخ‌هایی از نحوه عملکرد کولیستین ارائه می‌دهند. هرچه بیشتر در مورد نحوه عملکرد داروهایی مانند کولیستین بیاموزیم، در ایجاد کلاس های کاملاً جدید بهتر خواهیم بود. [antibiotics]اندرو ادواردز در امپریال کالج لندن می گوید.

موضوعات: