معطر بودن: یکی از حیاتی ترین مفاهیم شیمی در بحران است – آیا می توانیم آن را برطرف کنیم؟


ساختارهای مولکولی، آثار هنری کامپیوتری

در سال 1862، شیمیدانی در مقابل آتش با سر تکان داد و شروع به دیدن کرد. آگوست ککوله در آن زمان به مهم ترین سوال در حوزه کاری خود فکر می کرد: ساختار شیمیایی یک ترکیب عجیب به نام بنزن چیست؟ هنگامی که ککوله خواب می‌رفت، اتم‌ها در ذهن او می‌رقصیدند و خود را به شکل یک رویایی از مار در حال خوردن دم خود سازماندهی کردند. همین بود! اتم های کربن بنزن در یک حلقه به یکدیگر متصل شدند.

شاید درام ارشمیدس برهنه در خیابان ها دویدن را نداشته باشد، اما، در نوع خود، لحظه ای اوریکایی بود. معلوم شد که بنزن کهن الگوی ترکیبی با خاصیتی به نام آروماتیک بودن است که اکنون به عنوان یکی از مهمترین ایده ها در شیمی شناخته می شود. به‌جای پیوندهای استاندارد، مولکول‌های معطر حاوی پیوندهای پویا و حلقه‌ای شکل هستند که به آن‌ها پایداری باورنکردنی و مجموعه‌ای از خواص مفید دیگر می‌بخشد. دو سوم مولکول های شناخته شده معطر هستند، از جمله اجزای DNA و پروتئین ها، بلوک های سازنده حیات.

هرچند اخیراً این رویا به یک کابوس تبدیل شده است. ما انواع جدیدی از معطر بودن را در همه جا کشف کرده ایم – تا جایی که ده ها تعریف رقیب وجود دارد. ممکن است این یکی از مهمترین مفاهیم در شیمی باشد، اما هیچ کس دیگر نمی تواند در مورد معنای آن توافق کند. هر چند این همه خبر بد نیست. این سردرگمی شیمیدانان را وادار کرد تا عمیقاً در مورد آروماتیک بودن فکر کنند و این منجر به انبوهی از ایده های جدید در مورد نحوه استفاده از آن شده است.

شیمی علم اتم‌ها، پیوندها و مولکول‌ها است و مهارت ساختن آن مولکول‌ها برای واکنش با یک…