ما می توانیم نقاط اوج مثبت را برای کاهش سریعتر انتشار کربن ایجاد کنیم


رشد سریع انرژی خورشیدی در سال های اخیر را می توان به عنوان یک نقطه اوج مثبت در نظر گرفت

هنری دو / سولنت نیوز / شاتر استوک

بر اساس یک گزارش بزرگ، نقاط اوج در سیستم‌های تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد که در صورت تحریک می‌تواند منجر به کاهش سریع‌تر انتشار کربن شود. نویسندگان از گزارش نقاط اوج جهانی از دولت‌ها در سراسر جهان می‌خواهند تا سیاست‌های هماهنگی را که برای ایجاد این نقاط اوج طراحی شده است، معرفی کنند.

تیم لنتون، نویسنده اصلی در دانشگاه اکستر در بریتانیا می‌گوید: «ما اساساً برای اقدام فزاینده در مورد بحران آب‌وهوایی خیلی دیر گذاشته‌ایم. در عوض، ما باید نقاط اوج مثبتی را پیدا کرده و راه اندازی کنیم که اقدام به سمت صفر شدن انتشار گازهای گلخانه ای را تسریع کند.

برخی از سیستم ها به جای پاسخگویی پیوسته به تغییرات تدریجی، به نقاط اوج می رسند که یک تغییر کوچک می تواند منجر به تغییر ناگهانی آنها به حالتی دیگر شود.

برای مثال، تصور می‌شود که با گرم‌تر شدن و خشک‌تر شدن آمازون، جنگل‌های بارانی می‌میرند و علفزار جایگزین آن می‌شوند. از بین رفتن برخی از درختان گرما و خشکی را افزایش می دهد و باعث مرگ درختان دیگر می شود.

تام پاول، همچنین از دانشگاه اکستر، می‌گوید: «این نقاط اوج توسط بازخوردهای تقویت‌کننده‌ای هدایت می‌شوند که باعث تغییر خودتقویت‌کننده می‌شوند، و همین امر در سیستم‌های تکنولوژیکی، اجتماعی و سیاسی ما صادق است، همانطور که در سیستم‌های فیزیکی زمین وجود دارد.» یکی از نویسندگان گزارش است.

او می‌گوید: «وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که انتقال سریع زمانی امکان‌پذیر است که شرایط مناسب باشد». به شتاب باورنکردنی انقلاب صنعتی یا جابه‌جایی بسیار سریع وسایل نقلیه با اسب‌کشی توسط وسایل نقلیه موتوری یا روشی که اینترنت و تلفن‌های هوشمند زندگی ما را در چند دهه تغییر داده‌اند، فکر کنید.»

پاول می گوید: انرژی خورشیدی و بادی نیز از نقطه اوج عبور کرده اند و به ارزان ترین شکل تولید برق در بیشتر نقاط جهان تبدیل شده اند. “این خبر بسیار خوبی است.”

اما این نقطه عطف به خودی خود اتفاق نیفتاد. او می گوید که این نتیجه دهه ها تلاش بود. “انقلاب انرژی خورشیدی نتیجه سرمایه گذاری واقعا قابل توجهی است، ابتدا توسط ایالات متحده، سپس توسط آلمان، سپس توسط چین، برای کاهش هزینه ها.”

خودروهای برقی نیز در اروپا و چین به نقطه اوج خود نزدیک می شوند، زیرا تعداد بیشتری از مردم آنها را خریداری می کنند. اما این گزارش می‌گوید که می‌توان کارهای بیشتری را انجام داد تا زودتر این نقاط اوج را به وجود آورد، مانند اطمینان از ارزان‌تر بودن خودروهای الکتریکی از خودروهای بنزینی یا دیزلی.

به طور مشابه، کاهش هزینه برق می تواند به سرعت بخشیدن به پذیرش فناوری هایی مانند پمپ های حرارتی کمک کند. به عنوان مثال، برق در بریتانیا در حال حاضر گرانتر از گاز است، به این معنی که تعویض دیگ بخار گاز با پمپ حرارتی همیشه صرفه جویی زیادی را به همراه ندارد، حتی اگر میزان انتشار کربن را تا حد زیادی کاهش دهد.

پاول می گوید: «سیاست گذاران باید به طور سیستمی فکر کنند و به دنبال نقاط اهرمی باشند که مداخلات کوچک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

لنتون می‌گوید: «راه‌اندازی نقاط اوج مثبت مستلزم اقدام هماهنگ است – آنها فقط با جادو اتفاق نمی‌افتند».

او می‌گوید، اما ایجاد یک نقطه اوج مثبت گاهی اوقات می‌تواند به تحریک دیگران مانند دومینو کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی قیمت باتری را پایین می آورد، که در نتیجه استفاده از باتری ها برای پشتیبان گیری از منبع برق متناوب از منابع تجدید پذیر امکان پذیر می شود.

سایمون شارپ در موسسه منابع جهانی، که مشاور سابق دولت بریتانیا است، موافق است که دولت ها باید به دنبال ایجاد نقاط اوج مثبت باشند.

شارپ می‌گوید: این بخشی از نظریه اقتصادی سنتی نیست، اما در نتیجه کار محققانی مانند لنتون، دستورالعمل‌های دولت بریتانیا در مورد ارزیابی سیاست‌ها اکنون شامل بخشی در مورد تغییرات تحول‌آفرین است. این یک گام مفید در مسیر درست است، اما من فکر می‌کنم احتمالاً افراد کافی در دولت هنوز از آن آگاه نیستند، آن را درک نمی‌کنند یا نمی‌دانند چگونه آن را عملی کنند.»

دیوید آرمسترانگ مک‌کی نویسنده گزارش در دانشگاه اکستر هشدار می‌دهد که همه نقاط اوج اقتصادی و اجتماعی مثبت نیستند. تاثیرات تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث بی‌ثباتی مالی، مهاجرت‌های دسته‌جمعی و درگیری‌ها شود و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انطباق با جهان در حال گرم شدن را دشوارتر کند.

موضوعات: