قطعات پروتئینی که آسیب های پوستی را ترمیم می کنند را می توان به لوازم آرایشی اضافه کرد


افزایش سطح التهاب و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد چین و چروک با افزایش سن می شود.

FangXiaNuo/Getty Images

مراقبت از پوست که شامل دو نوع قطعه پروتئین تازه کشف شده است می تواند روزی آسیب های ناشی از افزایش سن را ترمیم کند.

پروتئین هایی که یک شبکه الاستیک در پوست ما تشکیل می دهند با افزایش سن به دلیل افزایش سطح التهاب در بدن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان، آسیب باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و چین و چروک شود.

همانطور که پروتئین ها تجزیه می شوند، قطعات پروتئینی کوچکی به نام پپتید آزاد می کنند که می تواند درجاتی از ترمیم پوست را آغاز کند. مایکل شرات از دانشگاه منچستر بریتانیا می گوید، با این حال، این ها معمولاً در سطوح ناکافی ترشح می شوند تا حتی تا حدودی ظاهر پیری پوست را معکوس کنند.

پیش از این، برخی از محققان محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی سطوح بالایی از چنین پپتیدهایی ساخته بودند، اما نشان داده شده است که تعداد کمی از این پپتیدها آسیب های پوستی را در افراد ترمیم می کنند.

در تحقیقی که در کنفرانس آکادمی پوست آمریکا در لوئیزیانا در 18 مارس ارائه شد، شرات و همکارانش از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی اینکه وقتی پروتئین‌ها در پوست ما تجزیه می‌شوند، چه پپتیدهایی تولید می‌شوند، استفاده کردند. از این رو، آنها دو پپتید را شناسایی کردند که فکر می کنند به طور طبیعی در پوست ما در نتیجه آسیب دیده می شوند.

سپس محققان این پپتیدها را روی ناحیه ای از پوست روی ساعد هشت فرد قفقازی بین 71 تا 84 سال اعمال کردند. نواحی تحت درمان با یک چسب پلیمری پوشانده شدند که به بهبود نفوذ پپتیدها به داخل پوست معروف است.

پس از اینکه شرکت‌کنندگان این پچ را به مدت 12 روز پوشیدند، محققان نمونه‌برداری به وسعت 3 میلی‌متر را از ناحیه‌ای که پپتیدها در آن اعمال شده بود و همچنین از سایر مناطقی که در معرض این پپتیدها قرار نگرفته بودند، جمع‌آوری کردند.

آنها دریافتند که پپتیدها به طور قابل توجهی سطح ساختارهای پروتئینی کلیدی به نام میکروفیبریل های غنی از فیبریل را افزایش می دهند که به عنوان خاصیت ارتجاعی پوست در پوست تحت درمان در مقایسه با سایر مناطق درمان نشده شناخته شده است. شرکت کنندگان هیچ عارضه جانبی از درمان را تجربه نکردند.

محققان ثبت نکردند که آیا این افزایش سطح پروتئین با ظاهر پوستی جوان تر، مانند چین و چروک های کمتر مرتبط است یا خیر.

اما به گفته مایک بل از Walgreens Boots Alliance – یک شرکت مراقبت های بهداشتی که این مطالعه را تامین مالی کرده است – در ناتینگهام، انگلستان، میکروفیبریل های غنی از فیبرین به سطوحی مشابه مواردی که به طور طبیعی در افراد چندین سال جوان تر از شرکت کنندگان وجود دارد افزایش یافت.

به گفته بل، محققان قصد دارند آزمایش کنند که آیا این افزایش سطح پروتئین باعث کاهش ظاهر چین و چروک ها در آزمایشات آینده می شود که شامل تعداد بیشتری از شرکت کنندگان با پیشینه های قومی مختلف می شود.

راجا سیوامانی در بخش علوم و تحقیقات پوست یکپارچه، یک واحد آزمایشات بالینی در ساکرامنتو، کالیفرنیا، می‌گوید: اگرچه این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که پپتیدهای پوست می‌توانند برخی از آسیب‌ها را ترمیم کنند، اما برای ارزیابی مدت زمان ماندگاری اثرات مورد نیاز است.

او می‌گوید که کار بیشتر باید بررسی کند که آیا اثرات ضد پیری آشکاری که در پوست ساعد دیده می‌شود به پوست صورت نیز ترجمه می‌شود یا خیر.

بل می‌گوید اگر محصول مراقبت از پوست مانند برند No7 Boots ساخته شود، احتمالاً باید هر روز از پپتیدها استفاده کنید تا اثرات ضد پیری خود را حفظ کنید.

موضوعات: