جریان ماگمای غول پیکر در ایسلند سریع ترین جریان ثبت شده تا کنون بوده است


فوران گدازه در نزدیکی گرینداویک، ایسلند، در 8 فوریه

دفاع مدنی ایسلند / جزوه / Anadolu از طریق Getty Images

جریان ماگما در شکافی به طول 15 کیلومتر قبل از فوران های آتشفشانی اخیر در ایسلند با بالاترین میزان مشاهده شده در هر نقطه از جهان برای این نوع رویداد رخ داد.

Freysteinn Sigmundsson از دانشگاه ایسلند در ریکیاویک می گوید: “ما می توانیم در فوران های بسیار بزرگ نرخ های بالاتری داشته باشیم.” “اما من از تخمین های بالاتری از جریان ماگما به شکاف در سطح آگاه نیستم.”

زیگموندسون بخشی از تیمی است که از سنسورها و ماهواره‌های زمینی برای نظارت بر فعالیت‌های آتشفشانی اخیر در شبه جزیره ریکیانس در ایسلند استفاده کرده است. این با تجمع ماگما در چندین کیلومتر زیر منطقه Svartsengi، محل یک نیروگاه زمین گرمایی که آب گرم آبگرم Blue Lagoon را که یک جاذبه توریستی است، تامین می‌کند، آغاز شد.

در 10 نوامبر 2023، شکاف عظیمی به عمق چندین کیلومتر و طول 15 کیلومتر در نزدیکی آن ایجاد شد. این تیم محاسبه کرده است که با باز شدن، مقداری از ماگمای انباشته شده با سرعت 7400 متر مکعب در ثانیه به داخل آن سرازیر شد.

زیگموندسون می‌گوید: این سرعت تقریباً صد برابر سریع‌تر از جریان ماگمایی است که در طول فوران‌های 2021، 2022 و 2023 در منطقه فاگرادال‌اسفال در نزدیکی آن رخ داد.

به گفته او، ماگما در شکاف را می توان به عنوان یک تکه کاغذ تجسم کرد، زیرا حداکثر 8 متر عرض دارد. این شکاف به این دلیل به وجود آمد که ایسلند در مرزی قرار دارد که صفحات تکتونیکی از هم دور می شوند.

در 18 دسامبر، یک فوران به اصطلاح شکاف در امتداد بخشی از این ویژگی آغاز شد که سه روز طول کشید. دیگری که دو روز به طول انجامید، در 14 ژانویه آغاز شد و مقداری از گدازه ها به شهر تخلیه شده گرینداویک رسید.

زیگموندسون می‌گوید در حالی که جریان‌های گدازه‌ای تنها تعداد کمی از ساختمان‌ها را مصرف کرده‌اند، شکاف‌های زمین آسیب زیادی به جاده‌ها و لوله‌ها وارد کرده و همچنین حفره‌های زیرزمینی ایجاد کرده است.

در 8 فوریه، فوران دیگری کمی دورتر از گرینداویک آغاز شد. گدازه حاصل از آن در لوله های حامل آب گرم از نیروگاه زمین گرمایی Svartsengi جاری شده است. این بدان معناست که گرمایش در برخی از مناطق مجاور قطع شده است – اکثر ساختمان‌ها در ایسلند برای گرم کردن به آب زمین گرمایی متکی هستند.

موضوعات: