جراحی مغز قبل از تولد، شریان غیرطبیعی جنین 34 هفته ای را رفع می کند


بیمارستان کودکان بوستون محل اولین جراحی جنین بر روی یک رگ خونی در مغز بود

بوستون گلوب از طریق گتی ایماژ

برای اولین بار، جراحی یک رگ خونی غیرطبیعی در مغز جنین را اصلاح کرد. نوزاد – که دارای یک بیماری نادر به نام ناهنجاری ورید جالینوس است – بدون عارضه متولد شد، که نشان می دهد این روش می تواند به طور ایمن نوزادان را درمان کند.

ناهنجاری ورید جالینوس قبل از تولد زمانی شکل می گیرد که شریان های مغز به ورید مرکزی اندام متصل می شوند. این ورید را منبسط می‌کند و اجازه می‌دهد خون بیشتری از آن عبور کند و به قلب و ریه‌ها فشار وارد کند و مغز را از اکسیژن محروم کند. نوزادان مبتلا به این بیماری معمولاً در چند روز پس از تولد دچار نارسایی قلبی و علائمی شبیه به سکته می شوند.

دارن اورباچ در بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست می گوید: «بیماران زیادی وجود دارند که حتی با بهترین استانداردهای مراقبت نمی توانیم به آنها کمک کنیم. قبل از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری، جفت به کاهش فشار کمک می کند. هنگامی که آنها متولد می شوند، ممکن است برای انجام عمل جراحی خیلی دیر باشد. او می‌گوید: «متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های ما از دنیا می‌روند، یا با آسیب‌های شدید مغزی مواجه می‌شوند.

اورباخ و همکارانش برای رفع ناهنجاری در جنین در هفته 34 و 2 روز بارداری، جراحی انجام دادند. اسکن MRI نشان داد که قطر ورید مرکزی بیشتر از 14 میلی متر است. اورباخ می‌گوید: «وقتی پهنای سیاهرگ 8 میلی‌متر یا بزرگ‌تر باشد، با 90 درصد اطمینان می‌دانیم که نوزاد پس از تولد بسیار بیمار می‌شود.» این یکی از بدشکلی‌های تهاجمی‌تر بود که تا به حال دیده‌ایم.»

زن حامل جنین قبل از جراحی بی حسی نخاعی دریافت کرد و جنین نیز از طریق تزریق بی حسی دریافت کرد تا از حرکت در حین عمل جلوگیری شود. سپس یک سوزن از طریق رحم وارد شد. تصویربرداری اولتراسوند به هدف گیری آن در پشت سر جنین، جایی که ناهنجاری در آن قرار داشت، کمک کرد.

جراحان به آرامی نوک سوزن را به داخل رگ فشار دادند. سپس از یک کاتتر قرار داده شده از طریق سوزن برای قرار دادن سیم پیچ های فلزی ویژه در فضای اضافی ایجاد شده توسط ناهنجاری استفاده شد. این سیم پیچ ها میزان جریان خون در ورید را کاهش می دهند. عمل جراحی زیر 2 ساعت طول کشید.

یک روز بعد سونوگرافی کاهش 43 درصدی در میزان خون پمپاژ شده توسط قلب جنین را نشان داد. MRI گرفته شده قبل و بعد از جراحی نیز نشان داد که قطر سیاهرگ تقریباً 5 میلی متر کوچک شده است. نوزاد دو روز بعد بدون هیچ عارضه ای نارس به دنیا آمد. او نیازی به داروهای قلب یا جراحی اضافی نداشت.

اورباخ می‌گوید: «این قابل توجه بود زیرا این نوزادان معمولاً به شدت بیمار هستند. او می‌گوید که این نوزاد که اکنون 7 هفته دارد، هنوز سالم به نظر می‌رسد.

کورتنی ووستوف از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا می گوید این جراحی یک رویکرد امیدوارکننده برای جلوگیری از آسیب مغزی و مرگ در نوزادان مبتلا به ناهنجاری های رگ جالینوس است که پس از تولد قابل درمان نیستند. او می‌گوید: «نقاط منفی این است که هر زمان که شما در حال انجام عمل جنین هستید، خطر عوارض و به‌ویژه زایمان زودرس وجود دارد.

«بدیهی است که داشتن این نتیجه در اولین بیمار بسیار هیجان انگیز است، اما به معنای واقعی کلمه اولین بیمار است. ما باید علم را انجام دهیم و نشان دهیم که این روش برای بیماران موثر است.

موضوعات: